6/25/2011

Assiddiq itu membuta?

Tags





sungguhnya saya mengambil masa cukup lama daripada menulis entry untuk muhasabah entry saya yang lalu-lalu. saya merasakan peranan kualiti lebih baik daripada kuantiti dalam menyampaikan sesuatu. Moga Allah kembali memabntu saya dalam mencapai idea-idea, hikmah dan pengisian yang lebih baik untuk anda. terima kasih
_______________________________________________________________________

Saya menulis entry kalini bersempena dengan isra' mikraj dan keberadaan kita dalam bulan rejab yang penuh barakah ini. Saya berharap post ini ringkas dan tak meracau-racau. InsyaAllah padu juga.

Mengenai hikmah isra' mikraj ni, makin lama makin banyak pula hikmahnya. saya pernah dengar tentang perjalanan nabi hikmah untuk kita menjaga kesucian. Kerana nabi memilih susu daripada arak. Ada juga yang menyebut mikraj nabi ini membawa petunjuk alam cakerawala ini teramat luas yang tidak hanya merangkumi bumi, matahari, mahupun bulan sahaja. Bahkan hingga langit yang ketujuh seperti yg dikhbarkn.

Ada juga yang berkata mengenai sokongan amat penting bagi seseorang khususnya dalam dakwah ini. Ada dua sokongan, pertama peranan zaujah yang teramat penting. kedua, sokongan daripada

Dalam perjalanan nabi ini juga, Allah mengangkat masjid Al-Aqsa sebagai masjid yang mulia kerana disitu menjadi tempat berhenti nabi sebelum baginda bergerak menunggangi burak ke langit menemui Allah.

sungguh Allah amat besar kurniaanya dan kuasanya.

namun cerita assidiq juga yang bermain dalam fikiran saya. bagaimana beliau diangkat menjadi seorang yang paling mulia kerana percayanya beliau akan seluruh kata-kata nabi. Siapa sahaja yang boleh menerima bulat-bulat isra' mikraj nabi yang hanya semalaman tapi mampu hingga ke langit ketujuh? tak logik dek akal tambahan lagi orang arab dahulu hanya terbatas dengan padang pasir sahaja.

dan kalaulah Abu Bakar assidiq tidak percaya akan nabi, memang nabi tidak ada sokongan lansung dan boleh jadi tiadalah islam hingga harini.

Kalau mau kaji, percayalah dahulu kerana kalaulah anda mengharapkan sains untuk membuktikan apa yang Allah dan nabi kata maka anda memang merendahkan Al-quran dan x layaklah dipanggil muslim kerana erti 'salama' atau 'islam' itu adalah menyerahkan diri kepada Allah. sama sekali tidak layak jika anda masih belum redo segalanya untuk Allah.

saya akan katakan ya jika saya suruh anda membuta dalam beriman dan beramal. kerana Abu bakar r.a juga bulat-bulat terima isra' mikraj nabi yang luar akal manusia ini. mengapa kita tidak?

wallahualam.



Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

1 komentar so far

Bagus artikelnya mas jadi betah saya bacanya