9/22/2012

Metamorphosis si-Nawfal

Tags



Pada saat ini, ketika ini, saya mengambil masa sejenak memandang cermin. Memandang diri saya Ahmad Nawfal bin Mohamad Fathel. Mata dibawa dari hujung kaki ke hujung kepala. Oh, sudah dua puluh satu kau Pal.. hidup lagi kau ya!

Nawfal yang dahulu memang saya akui sangat membosankan, budak belajar yang tembam dan memakai cermin mata. Tiada ada pengalaman panjat pokok atau bermain mercun. Apatah lagi mengodek tamiya membuka enjin mahupun menggeledah CPU ayah saya yang sering kawan-kawan saya lakukan. Ini semua saya akui.

Memang saya juga tidaklah pandai bermain violin atau piano. Bukanlah juga yang memakai kot kemas dan berkasut kilat berjenama BATA. Bukan, saya juga bukan glamour begini.

Andai berudu bercita-cita berubah dan ber-metamorphosis menjadi katak yang lebih besar dan hebat, ulat beluncas dengan tabah berevolusi menjadi rama-rama yang cantik lagi diminati ramai, saya juga ada memasang tekad untuk berubah meninggalkan Nawfal yang lama pergi menuju ke Nawfal yang baharu.

Saya bermimpi untuk menjadi seorang yang lain. Menginsafi diri yang sangat membosankan, saya perlu melakukan sesuatu. Tidak ingin jugalah sentiasa berada begitu.

Pernah juga saya mencuba beberapa perkara. Saya tidak kancing butang baju, bersembang galak dengan pelajar-pelajar nakal, keluar malam, mendengar lagu-lagu yang trend, mendekati budak perempuan dan sebagainya. Dari satu sudut, memang saya rasa saya bukan lagi berudu. Kepompong saya makin retak dan diri rasa lebih besar, hangat, dan berjaya.

Memandangkan saya berada dalam suasana yang harmoni islami, dengan keluarga yang bahagia, tarbiyyah dan dakwah yang sentiasa melingkari hidup saya, syukur, saya tidak melencong terlalu jauh. Saya berani jamin, kalau tanpa semua elemen ini pasti saya akan jadi budak yang sangat teruk peribadinya. Ternyata, Allah masih menjaga saya.

Tidak sangka pula perjalanan saya menjadi katak yang sempurna ini sudah sampai ke tempoh kedatangan ke Mesir ini. Sudah setahun pula tu. Bagi saya, di sinilah tempat evolusi saya yang paling pantas. Di tempat yang anda perlu ke hadapan, perlu berani menyahut cabaran, merancang masa depan, hidup yang sangat tersusun dan banyak lagi. Orang lembik seperti Nawfal yang dahulu memang tidak sesuai.

Buat masa ini, cerita saya sampai di sini. tidak tahu apa sambungannya. entah berjaya atau tidak Nawfal mengevolusikan dirinya.

Satu perkara yang saya nampak menarik adalah bagaimana Allah menyusun hidup saya ini. Saya tidak nampak satu pun yang tidak memberi kesan. Saya sangat berterima kasih pada semua.

Terima kasih pada ayah saya yang garang dalam akademik. Tanpanya saya pasti akademik saya akan teruk.

terima kasih pada ibu saya seorang suri rumah. Banyak masa saya bersama dia.

terima kasih pada kawan-kawan baik dalam tarbiyyah. ukhuwwah dan nasihat mereka memang yang paling mahal

Terima kasih juga pada kawan-kawan nakal saya, tanpa mereka tidaklah saya kenal dunia ini dengan lebih luas. Saya belajar banyak perkara dari mereka.

Terima kasih pada sekolah, guru, jiran, keluarga, saudara dan semuanya! dalam banyak sudut mereka membantu saya.

Dari tidak suka bergaul, kepada yang ramah. Dari yang tiada sifat kepimpinan kepada seorang ketua yang banyak ideanya. Yang kanak-kanak kepada kematangan. Seorang yang malas mencabar diri kepada individu yang gila mencabar diri. Dari tidak kesah apa yang berlaku kepada yang tinggi cita-citanya.

Dengan cerita ini, harapnya dapatlah anda memperbaiki Nawfal yang sedang ingin matang dan maju ini. Dia ingin jadi orang yang luar biasa. Tabah menghadapi cabaran, harapan semua, matang dan hebat.

Moga dia sukses dalam metamorphosis-nya dalam menjadi katak yang hebat dan rama-rama yang cantik. Evolusi menjadi manusia hebat harapnya!



Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

3 komentar

abg nawfal dan katak,
tapi best
harap2 lepas jumpe pak latip
dapatlah ikut jejak langkah abg nawfal(yg baru la)

"majulah tulisan membentuk insan !! "

hosss tibe

haziq juga perlu berubah sama. sukahati la nak ikut tak nak ikut.

hoss tibe..

Done reading it. Thorbaik. Sudah 4 tahun berlalu.