11/23/2023

Penggali kubur ke Gaza





 
Dalam kapal terbang, ada beberapa orang yang dalam penerbangan yang sama menuju ke lapangan terbang Cairo sebelum mereka semua masuk ke Palestin melalui pintu Rafah.
 
Salah seorangnya Malik, beliau adalah seorang penggali kubur. Tubuhnya kecil, matanya tidak nampak dan umurnya pula sudah lanjut. Dari tangannya yang berurat sudah boleh teka jenis pekerjaan yang kerap menggunakan tenaga empat kerat. Uratnya timbul-tmbul dan tona kulitnya pula coklat gelap.
 
Malik tidak pernah menaiki kapal terbang sekalipun untuk ke Mekkah. Penggali kubur bukanlah orang senang dan meski Malik ada menyimpan, duit itu tetap akan terguna untuk masa kecemasan. Tujuan dia di udara adalah satu iaitu ke Gaza dan ke Masjid al-Aqsa.
 
"Mengapa seorang penggali kubur yang mata separuh katarak mahu ke Gaza? mahu gali kubur sendiri di sana? atau Tuan tidak punya keluarga di Malaysia?"
 
Penemuduga itu bertanya kepada Malik. Soalan sedikit kasar namun sebenarnya tidak. Itu adalah soalan paling inti yang harus dijawab dengan tuntas oleh semua orang yang mahu ke Gaza.
 
Malik jawab, "Kalau ramai yang mati siapa yang mahu tanam mayat?"
 
"Syahid.. Jenazah.. Kebumi." Penemuduga membetulkan Malik.
 
"Maaf, Ramai yang syahid siapa yang mahu kebumikan jenazah?"
 
"Sudah ada ramai di sana. Tahulah mereka untuk kebumikan jenazah yang syahid. Kalau beribu bom mereka boleh tembak Israel, tak kan mereka tidak mampu mengurus jenazah. Perkara mudah."
 
Mata penemuduga itu sangat fokus pada Malik. “Jadi mengapa awak mahu ke sana?”
 
Malik teringat-ingat kisahnya dengan penemuduga itu. Dia sudah lupa rupa penemuduga itu tetapi dia lebih teringat soalan penting yang ditanya. Malik tidak menafikan bahawa soalan itu sukar. Namun oleh kerana bulatnya niat Malik, soalan itu semudah menyanyi abjad sahaja. Dia hanya perlu jujur dan biar hatinya menjawab tanpa ragu-ragu.
 
Atas kapal terbang yang tergoyang-goyang itu, (mereka menaiki pesawat C-130 yang kerap dipanggil ‘Charlie’ dan bukannya kapal terbang komersial) seorang di sebelah Malik sudah terlena. Mereka sudah bersembang sejak di lapangan terbang lagi. Malik dapat tahu dia sudah berkahwin dan terus dia bertanya mengapa mahu ke Palestin juga walaupun sudah berkahwin.

Ternyata Malik hanya tersenyum apabila mendapati jawapan mereka lebih kurang sama. Jawapan yang mudah tanpa falsafah yang tinggi. Cuma Malik memang mahu tau apa tugasnya di Palestin kelak. 
 
“Saya mahu mereka mendapat air yang bersih. Memanglah saya seorang ejen penapis air tetapi saya adalah jurutera. Disebabkan sukar mendapat kerja sebagai jurutera malah gajinya juga tidak setanding kepenatan kerja, saya jadilah ejen penapis air. Pakcik jangan pandang sebelah mata, saya belajar di Jepun tau.”
 
Malik sekadar mengangguk. Dia tak pun pandang enteng pada ejen penapis air itu kerana Malik sedar dia bukan orang besar.
 
“Saya pergi memang niat nak bantu. Tetapi sebenarnya orang Palestin sudah lebih berteknologi daripada kita. Setiap hari-hari mereka adalah perjuangan dan saya tak rasa isu air adalah isu yang besar. Saya rasa lah nanti saya yang belajar dari mereka walaupun niat saya ikhlas nak bantuk mereka”
 
Ejen penapis air itu terus lena. Malik yang tidak boleh tidur terus memerhati orang di sekeliling. Segala macam profesyen ada atas kapal terbang itu. Orang seni seperti penulis dan penerbit filem, buruh binaan, profesor, orang bisu, malah artis komedi juga ada. Dia tidak sempat bersembang dengan semua namun dia hanya meneka dalam hati apa misi mereka. Mungkin artis komedi itu tugasnya menjadi pelakon, ataupun tugasnya menghiburkan kanak-kanak di sana. Mungkin juga tugas artis komedi itu untuk mengalih perhatian tentera Isreal yang kemudian terleka dan memudahkan tentera al-Qossam menyerang mereka. Malik tertawa sendiri membayangkan kemungkinan yang ada. Tidak sangka atas awan ini Malik mampu membuat lucu kepada diri sendiri.  
 
Malik teringat bunyi hentakan cop ketika penemuduga meluluskan permohon Malik. Malik diminta menandatangani beberapa borang seperti borang insuran, akujanji patuh arahan, akujanji tidak berpaling tadah dan beberapa borang lain yang melibatkan harta pusaka dan pasca sepulangnya dari Palestin.
 
Telinga Malik juga terngiang-ngiang mendengar suara orang menjerit dan menangis kerana permohonan mereka ditolak. Benarlah, semuanya adalah rezeki dan semua yang pergi adalah pilihan Allah.
 
“Baik. Nanti bila Tuan dah sampai sana pastikan berbakti sepenuh hati. Saya sendiri tidak dapat pergi, jangan sia-siakan peluang ini.”
 
Malik tersenyum dan terus menerus mengucap tahmid. Tiadalah dirinya menyangka bahawa penggali kubur seperti dia mendapat peluang ke Gaza. Jawapan yang diberi bukanlah maha hebat. Dia pula bukanlah bertubuh sasa. Hafal al-Quran pula tidak banyak.
 
Jadi mengapa Malik dapat ke Gaza?

Malik hanya cerita bahawa semenjak serangan Taufan al-Aqsa, purata galian kuburnya semakin berkurangan. Biasanya 15 bulang sehari, ini 5 lubang sahaja. Semakin hari tangannya kekok memegang cangkul, cepat termenung dan kurang makan. Malik pandang pokok dan bertanya kenapa aku masih di Kuala Selangor ini? dia bertanya Matahari, kenapa bukan dia yang di sana?
 
Ketika Malik bersembang dengan ejen penapis air itu, rupanya lebih kurang dengan dia.
 
“Saya banyak murung. Saya banyak lihat sekeliling. Sana Palestin di sini kita buat apa? Mengapa aku di sini lagi? Sana kan Palestin.” Lebih kurang begitulah yang Malik ingat jawapan ejen penapis air itu kepada penemuduga.
 
Atas kapal terbang itu, Malik masih belum kantuk dalam kapal yang masih bergegar. Ada yang tidur, ada yang membaca al-Quran, ada yang bersembang, ada yang seperti dia termenung melihat sekeliling. Banyak perkara yang Malik fikir. Malik melihat tangannya yang coklat legam. Entah mampu dia mengorek tanah Palestin yang kurang hujan. Apakah dia lebih banyak tanam tentera al-Qossam atau tentera Israel? Atau berapa lama dia di sana? Tiada jawapan yang pasti untuk Malik. Bersama takdir Tuhan adalah hanya tangan kerepot itu sahaja.  
 
Semua mereka dengan latar belakang yang berbeza, kemahiran yang berbeza namun yang sama adalah satu iaitu tujuan. Palestin. 
 

 

 


Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

This Is The Newest Post