7/13/2008

sayang..sayang...sayangggg~

Tags






~salam muhibbah~



selawat dan salam ats junjungan mulia baginda yg harinya
tidak t'lepas drpd mengingati kita sebagai umatnya yg jika difikirkn kembali apa gunanya baginda sibukkan fikirannya utk memikirkn kita?





apa saham kita utknya???


apa hutangnya kpd kita???


apa salah baginda kpd kita???


apakah baginda berdosa jika baginda t'lupa akan kita???









fikir2knlah jawapanyya...



sekadar pemanas akal kita bersama, juga mungkin pemanas kpd hati2 yg ciri2nya bkn sejuk..tetapi yg suam2 kuku, yg boleh dipanaskan lg r kiranya( mcm hotdogpanskn lauk r)..mana yg sejuk 2 mgkn rasa gak r tetapi tdklah sepans hati yg suam2 kuku, dan mana yg panas 2...bisa dibakar lagi*jgn hangus!





******************




sekadar intro~


guer m'dpt idea drpd 1 p'bincangan usrah bersama2...bermulanya~



ni ade 1 perbualan menarik antara sepasang suami isteri yg bley dikatakn mesra juga kiranya.. terjadilah perbualan antara mereka ini yg tidak diketahui latar tempat dan masanya. perbualanya seperti berikut>>>



"sayang...sayang... sayang??? tanya si ister dgn suara yg daring dan manja~




jwpn yg diberikan oleh si suami lak dgn tenang dan yakin>>




"sayang x sayang...sayang.. ek??knp ayang tetiba persoal benda tu?






x tahu dgn nada yg tdk diketahui bagaimana...dan..



"HAaaaaa!!!!"



dipintas oleh si isteri dgn nada yg 4 surenya marah berbaur terkejut, mestilah kn~ dgn buahati sendri, mestilah touching bile jawapan yg diberikn tidak m'jawab kehndak soalan, lelagi jika ianya berkaitan dgn soal hati dn perasaan...siap boleh tanya knp!aduh!!

adegan kontrovesi t'sebut b'smbung>>




"betul ke sayang x sayang sayang????"



...maka dgn tenang dn yakinnya sekali lagi si suami m'jawab soaln itu dgn jawapan yg serupa



" sayang x sayang sayang..."


...perbualan kontroversi itu berlaku hingga sampi ke ulangan soalan yg ke-3..malam yg hening itu menjadi satu malam yg bisa menggerakkan hati2 untk bangun. apakah yg berlaku sabenarnya pada malam itu. Cuma mengharap kontroversi yg berlaku tdak teruk nian











" betul ke sayang x sayang sayang?????"


"semenanya sayng mmg sayang sayang..." kate suami 2..

"hu?? sayang lak, td kate x sayang..pe lar ayang nih, x lawak lar!!"

balas si isteri dgn nada yg marah dn dgn mata yg berkaca yg menanti tunggunya tangisan lebat...andai di takdirkn jwpn suami yg last itu..x menepati kehendak, mesti ada bende yg bertebangan dan m'hinggap ke kepala si suami itu...berikutan, secara otomatisnya si suami mula memujuk buah hatinya dan.....



kisah sudah lengkap*





******************************





maaf jika perbualan itu t'gantung begitu sahaja tanpa melengkapkan cerita itu....namun di sini bukan jalan cerita yg menarik menjadi post kalini tapi apakah tema dan persoalannya...seorang muslim itu perlu curious dlm hal semcm ini..tahu akan sesuatu lantas mengkajinya




cerita di atas....adakah si suami enggan mengatakan iya pada soalan si isteri itu???adakah benar ketidaksayangan si suami akan si isteri itu???





4 sure bkn..setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya, dn juga si suami itu telah m'jawb soaln itu dgn cantik skali..dn perlu mnjadi contoh kpd semua insan umumnya dn khusus kpd suami seontara dunia....dn juga menarik minat guer utk m'tulis ttgnya disini~





Allah matlamatku,rasul quduwahku, Alquran petunjukku







guer pasti anda paham..apa pokok tulisan kalini. mmg benar isteri adalah amanah kpd mereka dan menjadi tanggungjawab mereka utk membina kasih sayang yg amat utuh dalm pembinaan satu keluarga.




mungkin terlalu jauh utk menulis ttg keluarga dan isteri di sini. benarkan guer kecilkan skop sebagai seorang pelajar yg sdg asyik membina diri agar berguna utk ummah..insyaalah.



isteri & dunia adalh perkara yg sterusnya..jawapn yg pertama ditujukn kpd Allah..sayng dgn syang yg lebih dr segalanya, yg lebih hebat dr segalanya..dan sepatutunya menjadi satu keperluan untuk kita berasa kasih dan cinta akan pencipta kita kerna memberi peluang untuk mengabdikan diri kpdNYA. bkan calang-calang benda mendapt nasib yg sama dgn kita.



Allah di petak utama dalam hati kita..Rasulullah seterusnya..dan Islam dan Alqoran di tempt ke tiga dan baharulah benda lain mengikut auliyat.



mugkin kurang kita sadar akan auliyat ini. Mudah diperkata di corong-corong mulut anda. tapi timbula satu soalan di sini. adakah benar anda sayang akan Allah yg diperkata sebagai yg ke satu di hati anda jika anda lewat solat..tambahan tidak solat jemaah?



anda kata anda sayang akan nabi tapi adakah anda melakukan sunnahnya paling besar iaitu dakwah?di sini kita tersalah pandang. tidak seiring dgn apa yg diucapkan oleh mulut. Hanya semangat melaungkan Allah matlamatku..RAsull quduwahku..alqoran petunjuku. Benarlah kita insan!

ADAKAH HANYA SEKADAR LAUNGAN??

"salahkah aku untuk menjadi hamba yg bersyukur?"





*************



Maaf Hatem berehat!






Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.