7/27/2008

Guer..Blog dan ANDA!!!




Teringat guer akan mereka di sana..lantas mengambil sedikit masa untk menulis apa yg patut ku tulis. Moga2 tulisan ku ini bisa dibaca dan turut serta menyumbang kpd perjuangan utama kita. Rugi nian jika tulisan guer ini menjadi pembacaan lintasan sahaja tanpa mendapat ibrah atau isi apa2 di dlm tulisan guer.


Drpd tulisan guer sebelum ini, mmg amat sukar utk dijelaskan apa sebenarnya target penulis.Bukan tidak nampak, tapi kurang jelas. Seolah penulis sengaja memblogging kan dirinya dan tanpa satu tujuan yg benar mengapa blog ini diadakan. Namun guer tidak boleh mengubah pandangan orang walaupau sedarjah sedikit. inilah manusia. Tidak mahu jua guer mengolahkan tujuan guer meblogging.

Dalam AlQoran Allah tlh mengatakan bahwa segala apa perintah yg diberikan olehnya adalah bersesuaian dgn sifat lemah manusia itu sendiri. Allah tahu apa yg terbaik utk kita, lebih dari ibuayah kita, lebih darpd sahabat kita, malah lebih tahu apa yg terbaik utk kita lebih drpd kita sendiri. Itu hakikat. Jika anda berkehendakan berkata tidak..ikut anda. Tapi hakikat tidak boleh diubah sampai bila2. Bersesuaian dgn iman kita!

Saya berkata iya akan hakikat itu. Saya kira anda sama juga. Lantas sebagai manusia yg lemah ini, guer beranggapan ini adalah sebgai satu medan. Cukup sekdar itu. Tidak mahu lebih2. Apa yg boleh dikongsi guer akan coba berkongsi dgn sekalian..ibrah kehidupan guer. Niat selebihnya seperti proses berkenalan tidaklah menjadi agenda utama blog ini dicipta. Tambahan, guer bkn seorang pemuda petah berkata2. Allahukbar! moga terpelihara niat guer ini.

Jika anda pernah mengkaji surah Annazia'at atau bisa terbaca tafsir Fizillal karya Syed Qutb..tertarik guer utk menulis di sini akan ayat itu. Begitu teliti cara Allah menegur kita..hambanya. Dalam ayat itu seolah2 penciptaan langit yg tanpa tiang, embun pagi yg indah nian, bintang2 yg gemerlipnya amat2 istimewa dan byk lagi memberi terguran dalam bentuk mengajak kita berfikir bahawa kita ini amat2 lemah antara ciptaannya.

Lantaran itu, mungkin tuntas drpd post kalini..mengajak kalian agar biasakan akal anda utk berfikir dan terus berfikir akanNYA. Gemarkan diri anda utk berfikir agar akal fikiran anda tdk kosong dan lambat..ketinggalan drpd yg lain. Mereka dahulu kala majorotinya hafiz Alqoran 10-12 thn..mula mengarang kitab umur belasan tahun. Ada juga sudah m'keluarkn fatwa ketika umur itu. Hatta ALi Abi Talib berkahwin ketika umurnya 12 thn. Atas asbab akal mereka ini bergerak dan terus bergerak dan guna setiap corok akal mereka ini kpd benda yg bermanfaat.

dan akhirnya memupuk kematangan seperti contoh Ali Abi Talib tadi. Namun jgnlah anda berfikir sesuatu perkara itu lebih2an kerna bisa ke arah lain jadinya. Allah itu gemar akan benda yg di tgh2.. tidak kurang dan tdk pula berlebih-lebihan.

memoga post yg khususnya utk penulis ini bisa dimanfaatkan juga oleh anda. Blog amat rugi jika hanya tmpt luahan rasa tanpa ada manfaat di sebaliknya. Allahuakbar!!!

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

2 komentar

Shodaqta ya akhi...

p/s:bukanke Ali r.a nikah seawal umur 16? asif wei~

bagus juga pos anta mesti dikeluarkn ..kite harap ambil iktibr dr pos ini