8/02/2008

Kita lambat..mereka laju???

Tags

Razizi dan lowt tekad pulang ke kampung mggu dpn. Persiapan awal dibuat bagi menepis tribulasi yg mendtg pada bulan kemuncak ini..biasalah itu. Mereka pulang bertujuan bertemu sanak saudara yg mmg lama nian tdk dijumpainya. Lantas..persiapan diatur teliti. Bermula dr mana nak kemana..masa..bergerak dan sebgainya.







Sebelum itu, sekadr pengumuman kpd anda, bahwa Razizi dan lowt berada di perantauan. Perjalanan mungkin memakn masa utk smpi ke halaman mereka.*







langkah Awal termetrai. Dimulakn dgn menaiki bas menuju ke bandara. Memakan masa yg sedikit. Lebih mengikut kpd kedatangan bas. Andai awal..awal lah. Tros ke Bandara..mereka tujui. Semestinyalah di Bandara mereka menaiki Kpl terbang menuju ke tanah air yg mejadi matlamat asal mereka.






Di sini mereka belum memutuskan medium apa yg perlu mereka gunai utk smpi ke kampung halaman masing2. Bisa bas, teksi, atau lain2. Ini juga mengikut kadar angin di situ.






Tambang biasa adalah sekitar RM*** ke RM****. ikut tuan badan. Dimulakn dgn Doa' drpd lowt..Perjalanan d'troskn.



____________________________________________________


lowt dan razizi mempunyai karakter yg berbeda. Seorang terhegeh-hegeh dan seorng lagi average remaja mantap biasa. Acap terlupa tetapi lebih mantap drpd razizi. Boleh kata, lowt lebih dinamik drpd razizi.


troskn pembacaan anda~~


_________________________________________________________






"wey..lowt, kejap r..ko nak lelaju wat pe??? lepak dulu...x lari gunung dikejar" habaq Razizi.



"ha..ye lar2. cepat r sket...malas guer tggu lelame kat sini" ringkas sudah~






**********





"anta wat pe lagi tu???lambt tol r kang dah mlm nih..nak maen singgah2 pon xyah lelame sgt!"





"aduh..ko ni kan, kalut tol r...x leh ke tggu jap. kang nnti smpi gak nnti. risau memanjang wat pe??"

"e'eleh..sesekati jer ckp, guer x kesah lo nak maen singgah2. Tapi lo nih singgah tmpt2 yg kurang bermakna bagi lo..wat lambt jer. Kalo tetiba nak beli kuih raya ke boleh r tahan, nih...





"........................."






















"dah r...x pape r anta nih..kat airport pon nak lelame. guer jalan dulu lar..x thn dok ngan lo nih.panas hati jer~~"





"ha~~ ye lar...gi r dulu, ak nak beli game sat...cow r dulu"







*********




bermulalah perpisahan jalan antara mereka ini...jelas beza antara mereka berdua ini. Tapi yg pastinya tentulah lowt akan sampi dulu drpd Razizi. Mmg Razizi juga akan smpi di kemudian waktu dan ketika tapi tentu ada bedanya bukan??....inilah bedanya kita dgn taiko2 'itu' dulu...cerita di atas menjelaskan maksud tulisan guer ini. Begitu sering sekali kita menyinggah ke sana dan ke situ. Implikasinya kita akan LAMBAT!


Buka balik kisah-kisah AlBAnna, Imam Syafie', dan nama2 besar yg lain dalam menempuhi liku-liku hidup mereka dari kecil hingga ke besar. Nilai dan koreksi diri kita. Andai tidak mampu juga, bandingkan dgn senir2 kita. sahabat2 sebaya kita di Hira' dan Hidayah barangkali. Anda akan dpt satu penilaian yg berbeza dari pelbagai sudut ngapain kita lmbt.


Inilah kita. Kita yg ditujukan khas kpd guer dan sesiapalah yg boleh merasai kelambatan dirinya. Jika AlBanna, umur 14 sudah Hafiz Alqoran..22 thn sudah matang hingga cukup membina Ikhwan musilim di Mesir ketika di sana bergelojak. Mana mungkin peribadi mantap itu dibentuk jka gemar menyinggah ke kedai game, melihat anime naruto atau sebgainya. Semua itu adalah melambatkan.


Yahud dan konco2nya sadar bahwa islam itu pasti akan maju jua akhirnya dan mereka akan kalah..mereka sudag paham akan dasar itu sekian lama. Atas dasar itu jugalah kita dilambatkan. Dilambatkn dgn hiburan2 sepastik yg tidak membina!



"katakanlah, "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri2 mu, kaum keluargamu, harta kekayaan yg kamu usahakan, perniagaan yg kamu khuatirkan kerugiannya, dan tmpt tggl yg kamu sukai adalah lebih kamu cintai drpd Allah S.W.T, RasulNYA, dan dari berjihad di jalanNYA, maka tunggulah sampai Allah S.W.T mendatangakn keputusannya" Attaubah


MOga peroleh manfaat~














Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.