3/26/2009

Belia benci hipokrit

.inilah jawapnnya.


3 bulan selepas ini, Malaysia tidak akan bertemu dengan harakah yang digantung. Memang menarik, menarik nian. Bila saya pandang situasi ini, terbawa saya kepada mustafa masyhur yang terkenal dengan bukunya, jalan dakwah akan satu ayat yang bersangatan:


"Jalan dakwah ini satu. Ia jalan rasullulah"

konkurensi antara jalan yang satu ini dengan jalan yang lagi satu memang sudah lama terjadi dan akan terus-menerus hingga sampai di akhir dunia. namun cara gaduhnya tetap sama, sama nian. ini dan itu diband, pemimpin dibuang tambahan difitnah, taktik kotor dan variasi macam lagi. Jadi bila saya dengar berita kegantungan. saya senyum mendengarnya.
bicara politik memang sangat menjengkelkan!*


***

sekelompok insan bersandar di tepian dinding lepas solat jemaah. penat mungkin lepas solat. biarlah. Sekelompok disana berlawan-lawan hujjah antara mereka. tiada ujung tiada pangkal. biarlah. Sekelompok disana macam " x boleh, nak gak cakap pakai mic". tidak penat sebab energy untuk pakai mic banyak lagi tapi sama; tiada ujung tiada pangkal. biarlah.biarlah nian.

lepas solat sunat, lansung Hatem membawa diri kepada mereka yang tiada ujung tiada pangkal yang berbalas hujjah.  Memang betul, mereka ni tak lebih dari pertahankan diri untuk tidak solat sunat. Bosan dan tidak bermakna tapi dalam kira-kira saya elok dibentangkan.


.landing di rumah saya.



1) Belia Benci Hipokrit


"ana tak nak jadi hipokrit la bang! bukan apa bang. kalo solat sunat nih, ana bukan buat kat umah pun. kat sekolah je la ana buat. 5 kali je la. Lagi teruk kalo cuti panjang, memang tak buat la! kalau  ana buat solat sunat sekarang, Hipokrit la tu namanya. " sekaan serius melontar hujjah. tapi tetap sama, tiada ujung tiada pangkal

...berhadapan dengan mereka yang macam ini memang teringat akan kisah lama. Di sekolah memang rajin, rajin nian. Lain cerita di rumah, harapan nak solat sunat memang tinggi. pergi jamaah disurau amatlah beralasan. alasan nian.

"Mana anta tau benda-benda hipokrit ni?sapa yang ajar anta?

"alah bang, boleh fikir sendiri la bang! abg baik boleh la cerita! kat umah boleh buat semua yang bang buat kat sekolah! ana ni kat umah xde biah lansung!"

Teruja Hatem mendengar cakap adik sorang tu. Selama Hatem mengenal dirinya, dia tak merasa dia seorang yang baik. Boleh buat semua amalan fardi tanpa meninggalkan juga tidak. tidak nian. Biah kadang-kadang ada di rumah. Kadang-kadang tidak. Biasa terjadi kalau sudah membesar menjadi remaja yang semakin mengenal erti kemerdekaan diri. kecil2 dahulu mak sering suruh baca doa makan sebelum makan. sekarang tidak lagi!

"maka, ni semua gara-gara mengelak untuk menjadi insan hipokrit lah ye?" bertanya niat merisik

"ana cuma takut digelar je!"

"bro..lu pikir banyak sangat la. camni la. satu soalan yang abg nak anta jawab."

"anta pergi sekolah benar2 ikhlas ke?"

"?"

"maksud abang, semenjak anta mula2 masuk sekolah form1 dulu, pokok anta datang kat sekolah semat-mata untuk belajar ke atau semata2 suruhan ibuayah ataupun sebab semua orang pergi sekolah anta pun seharung gak la pergi sekolah?"

terdiam budak yang tiada ujung tiada pangkal sambil melirik muka tercari-cari jawapan untuk berhujjah. kawan atau lawan mungkin di sebelahnya berbahasa yang kurang difahami Hatem. Tapi pokokpangkalnya untuk membalas dendam kepada budak itu.


.pasti panas.


"camni la bro. hipokrit bukan perkara utama yang anta kena fikir sekarang nih. anta tgh belajr, Abg tengah belajr juga, semua sedang belajr sekarang. kerna itu dinamai sekolah, tempat utk belajr. Kadang-kadang abang macam anta gak .. amal ikut iman yang naik turun. Kengkadang sekati la nak buat bila"

"Tapi senanya anta bagus gak sebab anta da tau hipokrit dalam kehidupan pelajar macamana. tapi anta dah tersilap memilih konklusi hipokrit .. dan memang ramai yang ana terjumpa orang yang macamni. sepatutunya, konklusi hipokrit bukan membuang amal tapi menmbah amal itu sendiri. Contoh macam solat sunat ni la. Bukannya anta membuang amal anta, tapi cuba yang terbaik untuk menambah amal tika orang takde. cam kat umah la"  

"senang citer, kalo rasa ada kekuatan nak buat amal, buat je la. lain masa buat lagi. Kalo tak buat sekarang, sampai bila anta nak lepak kat dalam kantung hipokrit nih? sikit2 beramal takpe gak bro!"

***

mafhum hadis:


"meninggalkan sesuatu kerna manusia itu riya' dan membuat sesuatu bukn kerana Allah itu syirik"

Albanna lak kata :


"Jangan penting kulit, isi biar mantap"

belia benci hipokrit. benci nian!
wallahua'alm

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

6 komentar

dasarnya adalah akibat kita asyik mengikut - ikut .

takut untuk buat baik . maka timbullah alasan , hipokrit lah . itu lah .

tapi dasarnya dia malu untuk menjadi baik , atau malu untuk mencuba .

malu dengan kata2 kawan yg sentiasa perli dan menge'cop' dia kerana perubahan dia .

malu dengan dengan perubahan . takut berubah kerana perubahan itu asing .

buat kebaikkan itu asing .

dia masih tidak yakin .

oleh itu , hentikan melabel2 orang . hentikan "perli2" dan kata2 yg tidak mnyokong .

sokong mereka . layan mereka sebaik kamu melayani teman baik kamu . berbaik sangka .

kejadian ini adalah hasil dari kita juga .

keyakinan mereka untuk jadi baik datang dari kamu . yg telah merasai keyakinan itu . bantui mereka

"beruntunglah mereka yg terasing..."

bantu mewujudkan suasana yang senang-senang utk beramal di mana-mana anda berada.

mari. ayoh!

penah seorang sahabat saya meriwayatkan bahawa.di sekolah beliau di bangi.Kiblah.soal keikhlasan itu tidak ditekankan pada pelajar pada awal2 nya.Mereka disuruh.bukan diminta.cthnye dalam solat sunat/tilawah quran.Lama kelamaan,bende tersebut akan menjadi lazim dan sebati dalam diri seperti air suling becampur dengan ethanol.keikhlasan secara ikhlasnya akan datang jua akhirnya.jika kite bersungguh2.

buat dulu banyak2 .. lama2 timbul faham!

ana suka entry yg ini!

entah kenapa.. mungkin sbb nampak kematangan cara anta menyelesaikan masalah pemikiran.. bukan mudak untuk monopoli fikiran belia atau remaja! ayuh!