1/05/2012

bau tarbiyyah


- kenangan! kekuatan! -


Hatem tertumpu kepada sebotol attar terselit dalam laci almarinya. berhabuk amat. dicium dan diamati baunya dalam-dalam. Memang sangat dalam Hatem amati bau attar tersebut. Tertutup mata dia dalam beberapa saat. Dalam dia amati.

Senyum.

Juga sangat sebak.

Baru dia teringat bau attar tersebut datang dari mana. Itu adalah hadiah ayah sewaktu mula-mula dia memasuki sekolah menengahnya. Terimbau sebentar saat pertama melangkah ke dorm, bersalaman dengan seorang senir yang sangat ramah, dibawa mengeliling sekolah turut juga terbayang kakak yang sibuk mengemas katil dan almari Hatem.

Paling ingat adalah saat ketika dia menangis menahan demam yang teramat dan terbayang wajah ibu. Memang sangat terbayang kalaulah boleh ibu ada di sisi waktu itu.

Bersendirian dengan sebotol attar sangat mengasyikkan waktu itu. Dibelek dan dipusing-pusing kan botol seolah mencari apa lagi boleh dikenang dengan botol wangi itu. sesekali dicium dan dipandang. Dicium lagi dan lagi.

oh .. bau harum itu

Saat dia ditegur oleh seorang cikgu di sekolah dahulu. Teringat dia bersembang bersama, makan bersama, pergi masjid sama-sama, dan banyak lagi sama-sama. Cikgu yang sangat kacak dan adorable sungguh. Mulut sangat manis berbicara, menutur kata satu persatu. Merancang iktikaf kami berenam untuk taaruf lebih mendalam. Sangat ringan pembawaan namun berkesan hingga hari ini.

Hatem membayang satu persatu babak dahulu. Dengan attar tolong memurnikan suasana.

Babak 10 tahun dahulu seolah jelas bermain-main atas kepala Hatem. Saat dia disapa untuk pertama kali sertai usrah dan dakwah. Diajak pergi iktikaf, duduk sebentar membaiki diri. Muhasabah bersama-sama teman. Program, Projek.

Kenangan yang menjadi sumber kekuatan untuk Hatem agar terus melangkah menjadi seorang daie yang mantap. Haruman penyegar untuk Hatem.

Jalan yang panjang perlukan kita pandang siapa kita dahulu. kenangan waktu suka dalam tarbiyyah. Muhasabah kembali saat pertama kali kita disapa oleh mas'ul untuk duduk sejenak dalam halaqah untuk berbincang menambah iman.

Ambillah seminit dua untuk bermemori sebentar kenangan manis anda. senyumlah sendiri-sendiri . dan kumpullah kekuatan dengan kenangan anda.

Akan Hatem semat haruman botol attar sepanjang hayatnya. haruman tarbiyyah.

Demi kenangan indah Hatem, anda dan kita semua, bergeraklah. :)


Selamat Tahun Baru - 2012




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.