6/21/2023

Nasi Minyak dan Jenazah

Tags

 




Aku memasuki masjid ketika jamaah selesai solat Asar, betul-betul imam memberi salam. Niat aku untuk membuat jemaah baru terhenti apabila imam mengumumkan ada solat jenazah dan pada ketika itu juga ramai ahli kariah masjid berbondong ke bahagian belakang masjid. Mereka berebut untuk membawa jenazah yang berada di belakang untuk ke hadapan.

 

Aku yang sekadar melihat jenazah diusung, berbisik kepada kawan aku, Qat yang turut sama menunggu solat, "Dia sempat Ramadan pertama. Untunglah, Alhamdulillah."

 

Qat sekadar mengangguk. Untung tak untung, itu rezeki dia yang diurus Tuhan. Mungkin tidak diberi peluang hingga akhir Ramadan tetapi sempat menjengah seketika sudah cukup untung.

 

Usai solat jenazah, aku ingin terus bangun untuk menunaikan solat asar. Tetapi ditangguhkan sebentar dek semangatnya imam menyampaikan tazkirah.

 

"Aku tak berniat nak bercakap banyak, cukuplah dua isi penting di petang ni..."

 

Jujurnya tidaklah menjangkakan imam akan ‘menyentap’ dengan kalam tazkirah dia. Aku sangka sekadar selingan di petang selepas asar kerana solat jenazah bukanlah suatu yang asing. Kadang kala, setiap waktu solat akan ada jenazah untuk disolatkan.

 

"Sebelum apa-apa, sebelum pergi jauh.. perkara yang aku nak sampaikan adalah PELUANG (fursoh) dan perkara kedua adalah bagaimana nak mengambil ganjaran pada setiap peluang dalam Ramadhan."

 

Perkataan 'peluang' menyentap aku. Entah mengapa. Terasa pula. Mungkin kerana jenazah yang diusung betul-betul di depan mata aku. Jenazah yang tidak sempat untuk berbuka puasa hari pertama Ramadannya pada tahun ini. Mungkin juga aku baru tersedar peluang besar yang aku ini muda, namun diberi hidayah dan kesedaran untuk berpuasa, qiam dan tilawah berjuzuk-juzuk. Lagi, aku di Mesir, cantik suasananya yang sukar dapat di tempat lain.

 

Peluang demi peluang. Peluang kesedaran, peluang nikmat muda dan peluang merasai suasana Ramadan di Mesir.

 

Petang-petang begini, Allah menyapa aku di masjid ini dengan perkataan 'fursoh' (peluang). Sapaan Allah rambang sifatnya. Waktu yang rawak namun kenanya tepat.

 

“Weh Hatem..” Qat sapa bahu dari belakang. Dagunya digerakkan tanda mengajak aku pulang. “Jangan lupa, kau masak berbuka petang ni. Nasi minyak pula tu”

 

Aku senyum senget pada Qat.    

Sebelum kami keluar dari masjid, datang satu lagi jenazah untuk disolatkan. Jemaah yang masih dan juga kami melaksanakan solat jenazah sebagai menunaikan hak kami kepada si mayit. Ini juga sebahagian dari peluang yang Allah beri kepada kami. Siapa saja dapat solat jenazah 2 kali selepas asar bukan?

 

Selepas pulang dari masjid, kami singgah di kedai ayam dan sayur. Ayam untuk masak merah belum dibeli serta acar timun dan nenas. Berbuka hari pertama puasa harus nampak rajin.

 

Qat sapa lagi aku dari belakang. “Eh, Kau masak untuk sahur juga kan?”

 

“Eh betul juga ya. Dua dua aku.”

 

“Alang-alang di luar, baik kau beli sekali barang untuk masak sahur”

 

“Kau nak apa”        

“Ermm. Spageti lah.” Balas Qat laju.

 

‘Cet, silap pula tanya, kan dah dia jawab spageti.”

 

“Kuah merah ya. Bolognese.


Berpetang-petang di hari pertama Ramadan. Satu kali ‘disapa’ imam dan jenazah. 2 kali ‘disapa’ oleh Qat yang tidak sabar dengan nasi minyak dan spageti. 

 

Sapaan itu semuanya peluang. Sapaan yang dihadirkan Tuhan sama ada imam ataupun Qat.  

 

 

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.