3/05/2012

Bina diri untuk dunia



dunia kacau bilau

Kadang-kadang mulut ini suka sangat merungut tentang dunia masa kini.

kepala pula pening fikir mana yang betul mana yang salah.

Dahulu, saya ingat sistem sekular sudah cukup menyusahkan. Kini tiba pula liberal yang cuba ikut 100% kepala manusia. aduh, berhadapan manusia yang bertuhankan akal memang payah amat. saya juga masih pening-pening nak faham istilah-istilah kapitalisme, sosialisme, nasionalis, islamist, demokrasi dan banyak lagi.

mana satu yang betul? islam menyokong mana?

tidak cukup dengan itu, kristianisasi, murtad dan serangan yang nampak atau tidak nampak menyerang dari segenap sudut. tidak lupa freemason, illuminati, yahudi, orentalis

Ditambah dengan masalah dalaman seperti masalah jemaah, isu melayu, politik tak berkesudahan, tiada kesepakatan malah kesatuan.

malah dalam gerakan amal, siapa yang perlu kita sokong? gerak kerja mana yang paling utama dalam menyelesaikan masalah? adakah kita berada di jalan yang betul?

Terasa diri amat sengsara dengan semua bebanan perkara ini hatta pernah terlintas dalam diri, bagaimana adik saya nak faham benda berat ini semua? keluarga saya? saya sendiri?

...

Di sebalik ini semua, saya rasa saya ada faham sesuatu.

dunia porak poranda seolah tiada had ini memahamkan saya akan satu perkara penting.

Anda boleh kata apa sahaja, anda boleh pilih apa sahaja, anda boleh lawan dengan apa yang anda ada, tapi sebelum itu selesaikan perkara ini.

ia adalah individu. atau diri

silakan bersembang tentang orentalis atau serangan kristianisasi, kebangkitan dunia atau sebagainya, tetapi tanpa individu yang kemas peribadinya. Maka tidak mampu berbuat apa-apa. Malah saya amat blur ketika saya ligat bersembang itu ini begitu dan begini, dalam keadaan diri saya yang sebegini lemah.

barat dan yahudi tidak mampu dikalahkan dengan kita yang sebegini. Membina diri adalah langkah praktikal paling awal yang perlu dilaksanakan jika benar-benar anda ingin melawan semua ini.

10 peribadi muslim sebagai ukuran.

akidah yang sejahtera , ibadah yang betul , akhlak yang mapan , tubuh badan yang kuat , berdikari , Tersusun urusan , menjaga masa , berpengetahuan luas , Mujahadah melawan nafsu , Manfaat kepada orang lain.


selesai baru boleh lawan. kalau tidak tinggal angan dan sembang sahaja .







Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.