6/25/2012

Morsy menang!

Tags


selamat pagi kebebasan dan keadilan!



Udara pagi itu aku hirup sangat dalam dan tenang. Saat melalui blok-blok perumahan menuju ke masjid untuk solat subuh, aku perasan sesuatu yang lain dalam angin yang aku tiup. walau masih lagi terasa bahang musim panas, namun berkali-kali aku menarik nafas menghirup udara. Ah, ini udara yang hebat. Ada apa pagi ini?

Aku bersandar di tiang masjid seusai habis solat subuh. Bacaan mathurat pagi ini tidak begitu lancar. Dikacau oleh riuh pakcik-pakcik yang sakan berpelukan, bersalaman dan mengucapkan tahniah. Mata ditala ke arah mereka. Jangan kata mereka meraikan dua gol jaringan cristiano ronaldo semalam yang membawa Portugal ke pusingan kalah mati. Mesti bukan, mesti bukan.

Suasana masjid yang riuh rendah itu saya tidak endahkan. Saya syak pak imam ingin kahwin lagi, boleh jadi itu puncanya mereka membuat bising dalam masjid ini.

Biarlah. Lebih baik tidak menyibuk. Mata diarah kepada kawan saya pula yang sibuk memanggil saya sambil membuat isyarat entah apa. Isy, banyak betul yang menganggu pagi ini.

Saya menepuk dahi beberapa kali. Bagaimana boleh terlupa? Patutlah mereka bising sangat pagi ini. ‘hampir menang’ rupanya. saya hanya ketawa dalam hati, bagaimanalah saya tidak boleh teka lansung kenapa mereka gembira.. Teruk betul.

“kiraan undi masih lagi berjalan. Doa-doa lah. Tapi majoriti tidaklah besar sangat, macam dah menang je..”

Terima kasih kepada kawan kerana mengingatkan. Oh, dia sangat gembira dan dia juga turut bersalam dengan pakcik-pakcik itu.

Tapi apa yang gembira sangat? Kau bukan orang mesir pun nak beria-ria sambut kemenangan ini.  Hei kawan, apa yang gembira sangat?

Kening sebelah kawan saya terangkat. Katanya dia lagi pelik melihat saya kurang respon dengan kemenangan itu.  Melihat saya begitu, dia bersama-sama saya bersandar. Dia ingin bercerita sesuatu rasanya.

Saya teruja dengan kawan saya ini. Saya teruja dengan hujah dia.  Dia menyuruh saya membayangkan bahawa saya berada di tempat pakcik-pakcik ini, kalaulah anggaran umur mereka dalam lima puluh ke enam puluh tahun, entah berapa ratus demonstrasi mereka pernah ikut. Dari revolusi 1952 menumbangkan raja faruq, perang itulah perang inilah, macam-macam lah.

Saya hanya mengangguk. Dengan sejarah sebegitu, dia membuatkan saya seperti budak kecil yang  tidak tahu apa-apa
  
Dan harini mereka sudah ada presiden, presiden yang bukan calang-calang orangnya. Tentang presiden itu jangan cerita, saya sudah tahu banyak! Dia banyak mengajar di universiti terkemuka di California bukan?

Kawan saya mengiyakan. Kami hanya tersenyum melayan beberapa orang pelajar Indonesia yang melintas di hadapan kami.

“sudah menang.. sudah menang! Majoriti besar!”

Saya suruh kawan saya menyambung kalam dia. Saya yakin bukan itu sahaja sebab mengapa mereka gembira, dia gembira dan kita gembira. Ceritalah kawan! Sambung cerita kau!

Kalini dia menyuruh saya pergi jauh sikit. Maksudnya fikir luar kotak tapi masih dalam kerangka kita. Saya cuba beri beberapa jawapan tapi bukan itu yang dia maksudkan. Saya agak berkerut mencuba namun dia masih menekan saya untuk pergi jauh lagi sikit.

“dalam dunia ada dua sahaja. Haq atau batil..”

“tak kanlah, tak kan di semua tempat? Bila-bila? Mana-mana?”

Dia mengangguk menyuruh saya percaya. “Baiklah, maksudnya yang menang ini berada di pihak yang hak lah?”

Saya tidak mengharap kawan saya untuk mendapat jawapan. Melihat pakcik-pakcik ini pun sudah tahu jawapan. Dan dia hanya tersengih sahaja. Katanya ketuk sikit kepala kalau sudah lupa yang kita ini berada di pihak mana. Masih lagi tidak gembira?

Kami sepakat untuk pulang kerana siak masjid sudah menunjukkan tanda-tanda masjid akan ditutup.. Tidak sedar pula sudah satu jam kami berbual. Tetapi kawan saya masih semangat dan saya pula menunjukkan minat. Katanya ada satu perkara penting yang jangan dilupai. Penting sangat.  

“ Pastinya kemenangan ini paling dirasai oleh abang-abang ikhwan muslimin. Ini adalah kemenangan tarbiyyah, dakwah dan haraki. Perlahan mereka bangkit selepas kejatuhan turki, membina dari bawah.. dan sekarang mereka memegang tampuk..mestilah gembira. Ini semuanya adalah hasil usaha keras tidak terburu-buru mereka..”

Ketika kawan saya sibuk membebel, saya terbayang dalam kepala saya muka pejuang-pejuang dahulu.  Ah.. peristiwa harini membenarkan kalam-kalam mereka. Sungguh dramatik bagi mereka yang faham.

Seolah - olah saya nampak Hassan Albanna sedang bersalaman dengan rakyat dan pejuang dahulu, berlari sambil mengucap tahniah dan menjerit takbir kemenangan!

Saya hampir menangis ketika perjalanan pulang. Beruntung sungguh rasanya menjadi sebahagian daripada sejarah. Sejarah hebat  bukan sahaja untuk rakyat mesir, malah seluruh umat islam, Negara-negara islam malah dunia ini turut sama terkesan dengan sejarah ini.

sebelum berpisah, sempat pula dia memberi 'wasiat terakhir'. 

"tapi semuanya baru bermula.. sepatutnya kita makin sibuk lepas ini" . 


 entry ini ditulis beberapa hari sebelum pengumuman Mohammad Morsy sebagai presiden Mesir yang baharu.harap maklum






Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

1 komentar so far

salam ziarah hai pemimpi. tegar-tegarlah bermimpi ya.