2/14/2012

Fahami maksud 'saya tidak sokong Valentine day'

Tags






Apa yang saya faham tentang "tidak sokong valentine"

Semua tahu bahawa bagi seorang muslim, hari valentine adalah hari yang tidak boleh disambut, bukan budaya kita, merosakkan bangsa, dan lain-lain lagi. Malah, kita perlu meletakkan  100% kebencian kita pada hari ini walau perlu berhadapan dengan setengah pihak yang masih ingin mengiyakan hari valentine dengan hujah-hujah mereka.

Namun, semangat tanpa kefahaman yang jelas tiada guna. Ramai orang tidak sokong valentine, tapi hanya menulis status di fB sahaja, tanpa pratikal di kehidupan seharian.

Bagi memudahkan, saya akan menomborkan isi saya, agar jelas dan tidak melayang. :)

“saya tidak sokong hari valentine”

1) Saya membenci hari itu dengan sepenuh hati saya.
2) saya benci couple(bahasa mudah) dengan sepenuh hati saya
3) saya akan cakap, menulis status, tweet, menulis entry berkenaan, dan lain-lain lagi.
4) saya tidak akan pergi, sertai mana-mana aktiviti tentang valentine
5) saya tidak akan memberi coklat, bunga, atau apa-apa hadiah yang kebiasaannya dilakukan pada hari itu
6) tidak membantu  seperti tidak menolong buat coklat, tidak membelikan, tidak menghantarkan dan sebagainya.

Penting :

7) saya tidak ingin dan tidak akan couple pada hari itu juga pada hari lain
8) saya benci couple bukan pada sehari sahaja, malah hari yang lain
9) semangat benci akan couple, dan valentine tersemat hingga hari mendatang
10) tidak bersekongkol dengan sesiapa, bila-bila dan apa cara sekalipun dalam couple ini
11) mengajak ahli keluarga dan kawan-kawan agar jangan terjebak dengan masalah ini.

Atau mungkin banyak lagi.

Tapi yang perlu difahami adalah, ‘tidak sokong valentine’ bukan sahaja pada valentine day , white day, kiss day atau hari-hari yang khusus. Tapi sepanjang  tahun, sepanjang masa, saat dan ketika.

Kena ingat selalu, couple(bahasa mudah bagi hubungan tanpa ikatan nikah) adalah tidak boleh . dan cuba cuba cuba semat dalam hati perkara ini. InsyaAllah Allah ganti dengan lebih baik. :)


cerita coklat - cerita satu tahun dulu 




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.