8/30/2008

otakmu kepala..atau..ekor???

Tags



mahu saya kongsi satu tulisan HAMKA...perhatikan~




Hidup ini ada 2..




Ada org hidup, smpi tubuhnya di dlm kubur, smpi tulang hancur di dlm tanah, namanya dan hidupnya pun turut habis dgn tubuhnya, tidak menjadi peringatan orang lagi. Sebab hidupnya tidak berhaluan.




Ada pula orang yg tambah hilang jasmaninya, tambah timbul kehiduannya, tambah digali orang, tambah diperiksa orang. diselidiki dan diteliti. Sehingga kian habis badannya itu, kian hidup namanya.




Golongan pertama tadi ialah org yg tidak mempunyai pendirian, sbb itu tdk ada dia berjuang mempertahankan pendirian itu. Golongan yg kedua, dilengkapi syarat org hidup, diselidikinya dan dipergunakannya fikiran dan akalnya walaupun ada yg melawan dan yg tdk menyetujuinya.




Orang yg semacam yg pertama tadi, lbih banyak hidupnya sehingga menarik nafas turuk naik, buat dia sehingga itulah darah hidup. Orang itu takut mati, kerna mencintai hidup, padahal diwaktu hidupnya juga dia telah mati, tetapi yg kedua yg menyelidiki alam dan mendapt dlm penyeldikan itu, dialah orang yg tidak takut lantaran mencari hidup. Maka hiduplah dia walaupun sudah mati.




Orang yg pertama tadi hanya utk mencukupi bilangan manusia supaya cukup dan genap. Tetapi org yg kedua itulah dia permbentuk sejarah..




JANGAN lekas melihat org yg melawan supaya himmahmu jgn patah, bahkan perhatikan lebih terdahulu org yg akan menjadi tenteramu, supaya kemahunamu tegak!




koreksi bersama...mari klik!!! moga anda lebih cepat dlm dakwah antum.


Selamat beribadah..YA AKHI WADA'an!




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.