9/08/2008

Ramdan

Tags

Ramadhanku 7 hari....

Saatku menyambut ramadhan kalini nmpk lebih berbeza, kebersediaanku dlm penyambutannya ada beza dgn ramdhan yg lepas. Ya, ramdhan mampu mengubah. Aku merasa dirini perlu anjakan. Ya, anjakan!. Gimana sih? anjakan gimana sih yg perlu ku buat?

Aku sadar ak ada fikrah yg tlh diberi utkku walaupun tidak byk dan cukup, Aku sadar bagi org major itu sudah cukup byk, tdk terasa utk membongkak..tapi itu kesedaran. Tp adakah fikrah dan ilmu kurnianya sama byk dgn amalan ku?

Kembali aku koreksi diri....

adakah perlu ilmu yg byk dan cukup utk membuat amal??? tengok kembali sorotan kisah syahidnya sumayyah...ilmunya sekadar syahadah. Tp aksinya tdk kalah org huffaz, pujangga, imam2 besar dan ilmuan. Dimana praktikalnya? kalo dipikir logiknya, iman org yg mencari ilmu baru amal diibarat sebagai seorang yg tdk yakin..Sama hal seperti didektif. Mahukan itu dan ini baharulah jika ada yakin dlm benaknya. Lain kisah dgn Sumayyah..cukup yakin dlm hal iman dan tauhid. Iya dan yakin.

Namun...itu bkn bermakna ak menolak ilmu. Tidak! jgn salah sangka. jika anda memandang enteng dlm hal ilmu sama halnya anda sdg berdebat dgn imam syafie' bahkan Nabi muhammad sendiri. Ilmu ada peranannya.

Maka pincangnya disitu. Kita sudah terbalik. sepatutunya iman dan amal diahulukan baharulah pencarian haknya atau megejar ilmu itu. Seperti saya kata tadi ilmu ada perananya. Ataupun maksudanya, kita sudah ada ilmu tapi kita tiada iman.

Sadarlah anda bahwa tiada maksud anda berilmu tapi tiada aksi dan iman kecuali anda dlm keadaan yg terbalik dan anda ingin terbalikkan lagi diri anda...

***********
itulah sbbnya guer berfikir dan berfikir...inilah anjakannya. iman ak perlu mengatasi kelajuan ilmuku. Kerna aku takut kalo2 ilmu lebih menjangkaui peranan iman dan amal. Biarlah ak gunakan sepenuh pelusuk dan darjah dlm ilmuku utk dipratikkan. tdk sanggupku menjadi terbalik.

Tuntasnya...ak perlu perbanykkan amal. Kerna kalo boleh ak mahu kurangkan ilmuku biar amalku lebih drpd ilmuku. Tp tdk kesampaian. Ya! Amalku perlu diperbaykkan disamping ak bykkan ilmuku jua. Ini bulannya...ak perlu biasakan dirini beramal, kapan lagi? inilah dia bulannya!

ak perlukan perubahan kerna RAMADHAN BISA MENGUBAH! lo?

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.