9/28/2008

Ramadhan yg bahaya!

Tags



Sekadar tulisan bersahaja pada senja ramadhan...moga berterusan malah lbih baik drpd 20 yg sebelumnya. Malam untuk yg mencari!!!

haha...maaf jika menimbulkan prasanka yg kurang enak kpd anda tika m'baca tajuknya..sekadar mengajak kembali anda utk tdk m'bahayakan diri tika ramdhan ini. Namun bahayanya tidaklah kerterlaluan..cuma kalau-kalau tersalah mmg berbahaya. Yg pasti, byk juga org tersalah lagkh.guer sama~

Ramadhan jenis apa yg bahaya???

ramadhan adalah satu bulan yg penuh dgn rahmat..banyak nian. Yg tersgt adalah kpd diri ini yg lemah. Cerita sedikit.



 Hamba itu ada 3 jenis..pertama yg dipanggil hamba yg takutkan a'zab tuannya. Tdk salah..tp kdg2 tdk rasa nikmat ibadahm kerna takut2 saja. kedua adalah hamba yg hidupnya..amalnya..solatnya..semuanya kerna ingin mendapt ganjaran. Ini dipanggil hamba yg saudagar. Ini juga tdk salah..tp masih bwh berbandg lg satu jenis hamba. Hamba yg lagi satu adalah hamba yg bersyukur...seorang hamba seperti Nabi Muhammad yg bisa melebamkn dirinya hanya utk bersyukur atas nikmat yg diberi. Tdk kesah ada syurga atau neraka..ttp mahu beramal.

Lantas...guer rasakan guer berada dlm 2 jenis hamba itu. kdg2 igt akan azabnya, iman ternaik. igt akan ayat syorga..tros ingin beramal. Tambahan jika duduknya dlm bulan ramadhan. anda juga tahu bkn?

Dgn pastinya..guer mengejar ganjaran demi ganjaran yg dihulurkn olehNYA. Kisah Abdurrahman B. Auf dgn unta2 daganagannya yg sgt masyuk diingat saban hari. Menarik dan sgt mantap peribadi itu!. Memilih hartanya utk Allah dgn ganjaran 70x ganda dan menolak 2 org laki-laki yg ingin m'beli dagangannya itu dgn 2x ganda dan 4x ganda .


 

Tros...demi mencapai, ada org yg sebelum ini tdk pernah bertahajjud pergi menguatkan diri bertahjjud. Ada orang yg sebelumnnya ini sedikit-sedikit m'baca Alqoran, tiba-tiba bantai 1 Juz sehari. Ada orang yg jarang-jarang sgt sedeqah..mengubah hatinya utk bersedeqah.

Nampk bagus...dan mmg bagus. Sbb itulah saya suka ramadhan. Menjadi titik tolak. Namun...itulah bahayanya

Kerna apa???

Kerna tarbiyyah ini lain dgn kejahatan. Tarbiyyah yg bertahun bisa dihancurkan dgn sekejap sahaja. Lihat kembali hal ketika Junjungan agung Nabi Muhammad S.A.W wafat..tros ada yg murtad. Dgn mudah sahaja tarbiyyah yg diberi hancur musnah oleh satu perkara. Kajahatan itu amat kuat dlm diri manusia dan sentiasa terdorong oleh nafsu, syaitan dan konco2nya. Misalnya seperti bermain game. Jika hari-hari bermain game dan dtg tiba2 satu benda yg mengahalang utk kita tdk bermain selama 1 bln contohnya. Berkemungkinankah kita tdk bermain lg slps 1 bln???. Bahkan lebih byk lg bkn?? 


Kerna hal itulah yg membahayakan ramadhan. Bagi mereka yg tdk cukup iman, scr mendadak beramal itulah yg membahayakan. Kerna jadinya benda yg kurang seimbang. 11 bln dahulu..jrg qiam tetiba mahu qiam..kesannya bahaya!


Allah itu maha mengetahui hal hambanya..DIA tahu semua kemampuan hambanya. Lantas..rejab dan sya'aban dijadikan supaya kita tdk dibahayakan dgn ramadhan.  Biar slow-slow tp kesannaya masyuk.





Jadi istiqamahlah!!!

***************************

terima kasih kpd yg mengomen guer...kpd

wallahuwarasulihi a'alam, History of the past, guest, Guest, guEst, yard down, all anonymous, and The Chaliphs 

 guer mohon maaf jika ada yg tersalah. Juga kpd pembaca laki-laki atau perempuan, a'asif byk2 kerna tulisan guer yg membosankan..tdk memberi makna..huduh atau sebagainya. 

moga apa yg dicari dpt dlm tinta yg x seberapa ini. 

Salam kemenangan utk anda!!!



Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

3 komentar

salamuLLAH alaik ya syeikhun kabier~

*ingin kongsi ttg kisah sirah yg saudara ceriterakan. Ahah! Akan kisah murtad beramai-ramai segolongan makhluk setelah wafatnya junjungan mulia Ar-rasul sallALLAHu alaiHi wasallam.

*Spt saudara terangkn mengenai 3 jenis hamba. Ahlu-seerah berpendapat golongan murtad ini ramainya adalah terdiri drpd mereka yg di'SEJAHTERA'kan kerana TAKUTnya mereka akan QuWWAH yakni kuasa Islam itu sniri. Disebabkn mereka tunduk dan akur akan kekuatan agama Sejahtera ini, kerna itu mereka ikut serta ingin di'SEJAHTERA'kan. Bak kata saudara mereka ini jenis yg pertama.

*+an, ahlu-seerah menerangkan mereka TIDAK MENERIMA tarbiyah itu seBAIKnya, kerna setelah beberapa tahun penghijrahan, sariyah demi sariyah, harb demi harb ambil alih sejarah. Maka, kuasa dan penaklukan islam itu b'kembang biak secara meluas dlm masa yg singkat. Logiknya, kalau kita lakukan suatu kerja itu secara pantas, makanya boleh jadi kualiti kerja TERKADANG berkurang. Begitu juga seperti kita menyebarkan Islam dengan harb, maka bukanlah tiap individu itu akan kita tarbiyah satu-satu secara perinci secepat mungkin sebaiknya seperti Ar-rasul sallALLAHu alaiHi wasallam mencurahkan didikan baginda kpd sahabat2 muhajirin seperti Abdullah Abi Quhafah, Al-Farouq, 'Uthman, 'Aliy, Abdurrahman SakhrudDuusi, Abu Zar Ghifari, Shuhaib Sinan, etc selama belasan tahun hingga boleh jd golongan yg dijanjikan jannah.

* Maka, komentar saya stlh hujah pnjg meleret -----------> mereka yg murtad itu kalau mengikut istilah sebenar, boleh dikatakan bukan mereka yg di'tarbiyah' sebaiknya. Namun, golongan yg ditarbiyah berTAHUN pula TIDAK MUDAH DIHANCURKAN TARBIYAH DARI DALAM DIRI MEREKA kerna mereka bukan memeluk Islam kerna takut lagi, tp kerna mereka sudah tahu,percaya, dan yakin sniri akan apa itu agamaSEJAHTERA. Contoh sahabat yg di'SEJAHTERA'kan tak lama sblm kewafatan Ar-rasul sallALLAHu alaiHi wasallam namun sempat diTARBIYAH secara kualiti: 'Ikrimah Abul-Hakam, Abu Sufyan Harb, dll.

*Maka saya dgn EMOnya memangkah usul saudara akan fakta: [Kerna tarbiyyah ini lain dgn kejahatan. Tarbiyyah yg bertahun bisa dihancurkan dgn sekejap sahaja. Lihat kembali hal ketika Junjungan agung Nabi Muhammad S.A.W wafat..tros ada yg murtad. Dgn mudah sahaja tarbiyyah yg diberi hancur musnah oleh satu perkara..copy&paste..]



huhu..sori Pal..saje kacau bajet mantap.. memoga ada manfaatnya..asif fizikal&mental+rohani syeikh andai mengguris..salam sa'ied, salam 'eid, salam kemenangan :-D

maaf syekhul kabir andai ana t'silap... bahkan Umar Alfarouq juga melaungkan..

"sesungghuhnya beberapa bhw Rasullulah S.A.W akan wafat. Ssunggguhnya baginda tidak wafat, tetapi pergi di hadapan RAbb-Nya sprti yg dilalkukan olh Musa yg pergi dr kaumnya selama 40 hari, lalu kembali lagi kpd mereka setelah baginda dianggap wafat. Demi Allah, Rasullulah akan kembali. Maka tangan dan kaki org yg beranggapan bhw baginda wafat, hendaklah dipotong"

ini Umar syekh...bkn org lain. Tarbiyyah diberi begitu masyuk dan tros shj dimansuhkn gitu-gitu aja sblm di tegur kmbli oleh Abu Bakar.

aiwah syeikh..aiwah!

*bagi al-Farouq..Ar-Rasul itu terlalu adzhiem utk wafat... terlalu cinta dan kasihnya lebih2an hingga blank sebentar akan hal apa yg terjadi pd insan kekasihnya.. namun blank itu HANYA SEBENTAR dan BOLEH DIPADAM hanya dengan kalimah toyyibah oleh seorang Abu Bakr. Berlainan kes dengan golongan2 yg kurang dididik ini, diperingatkan byk kali, wahum laa yu'minuun dan ttp berdegil walau diingat oleh seorang Abu Bakr.

*maka murtad [x mngaku ALLAH = Tuhan & Muhammad = Rasul] dengan isu Al-Farouq itu mungkin agak beda syeikh kalau dikaitkan dgn isu keMANTAPan tarbiyah.

+ Apa maksud 'tros shj dimansuhkan gitu-gitu aja' syeikh?