1/07/2009

kamu mau apa?

Tags



abe punya(kurang kenal?)


Hatem tidak berkongsi. sibuk mungkin~


"ko nak ape kat alamin/hira'/hidayah/ nih?"

nah! soalan menarik. 

"x kan xde impian kat alamin/hira'/hidayah nih kot?"

....

"Selama anta duk kat sini x kan  xde impian kot?"

menerjah masuk kali kedua.

"naqib/MPP/pengawas/BKP/BADAR kn?. x kan x nampak lagi kot?"

menggila.

"sebenarnya, anta nak sekolah nih berbentuk gimana kapan anta habis sekolah nnti?"

menarik

"jd setiap langkah anta kat alamin ni berpasakan apa?"

nian(nian)

"anta ni apa sebenarnya??? x rasa sia2 ke kalo xde impian kat alamin nih? berjawatan lak tu?"

satu, dua, tiga..iya! tiga serentak

"anta boleh bayangkan x kalo semua mereka yg berjawatan tuh laki2 dan perempuan semuanya mcm anta?(xde impian)

x bersahutan...

cukup delapan soalan


-ulang salin-

"anta nak apa dari alamin nih"

maka saya disini dengan suka hati mengajak anda utk bersama tulis impian anda di alamin. lebih kpd yg berada di tahun akhir. dan tidak dianjurkan meletakkan email anda. cukup dgn anonymous(?). wallahua'alam~

saya mmg nak dgr!




saya ambil lg(kali pertama i luv islam)




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

29 komentar

wujudnya bi'ah islamiyah yg tenteram melalui tarbiyah
disayangi penuntutnya...
dirindui alumninya...
Pencetus minda generasi ummah akan datang

Slm.

-moga suatu hari dapat melahirkan pemimpin dunia (seriously) yang benar2 m'hayati Islam dan Imannya,bkn sekdar berbasa-basi.

-Mtlamat al-Amin itu sendiri,lahirkan insan Rabbani,soleh wal musleh..tp,ahah..bdan kepemimpinan (ats & bawah) seolah telah. isyy,kontroversi lak nnti..~

-moga terlahir Rijal2 sperti yang diharapkan Khalifah Umar Al-Khattab..juga bkn sekadar "DEWASA" dalam mengambil driving license,tapi DEWASA dlm pemikiran,tingkah laku,gerak kerja,plan dan tindakan..etc.Ahah!
~HAYATI syeikh~

-di al-Amin itu menjadi pusat menyatu-padukan ummah.Boleh kan?insyaAllah..

lewat dh nie~cukop dlu.Laen kali sambung..ahah!
Wassalam

sila2

x mengapa kalo tertimbul kontrovesi .. asal niat ingin mengubah dan amal ma'aruf.

wallahua'alam~

LAHIRnye belia2 yg bile diseru utk berjihad (like seriously...) tros manyahut walau apa jua keadaan. even currently f***ing a girl. spt saidina handzalah mnyambut seruan jihad ketika malam pertama.

BUKAN hanya bajet di depan dn mnulis 'damn you israel' di meja blajar tetapi tdak mmbuat prsediaan rohani mhupun fizikal utk brjihad. malah currently sdg mnghancurkn agama sndiri dgn mnggalkn a'mal

sekian.

saya kira semua komen di atas mgkn terlalu umum dan sgt jauh ..

saya lebih suka membayangkan bahawa yg bertanya itu seperti mlmh rosma mgkn, dtg dekat dgn anda dn bertanya

"anta nak apa kat alamin nih?"

maka saya pasti jwpnnya mgkn tidak akan berbunyi seperti melahirkan satu generasi yg gah.

sekadar pendapat. wallahua'alam~

Oh..bgitu yeh?
Makanya mahu yang khusus,yang bnr2 dtg dr harapan utk diri?em~

--Saya nak dari Al-amin apa yang Al-amin nak untuk saya--
--Saya nak dari Al-amin tidak pernah terlupa tanggungjawabnya--
--Saya nak dari Al-amin agar PEMIMPIN2nya tidak lupa matlamat perjuangannya--
--Saya nak dari Al-amin memahamkan saya erti satu-padu yang sebenar,ukhuwwah yang benar2 rabitah--
--Saya nak dari Al-amin jalankan prinsip Qudwah qabla Da'wah--

mu'jam: Al-Amin= warga al-amin/pelajar al-amin.

PEMIMPIN= khususnya -->pihak atasan ..juga MPP mgkin.

--dan andai benar Mlmh Rosma yang bertanya..maka,
"Ana berharap dr Al-amin agar tidak menjadi b****h dgn x bnarkan mlmh pgg tarbiyyah.."


Maaf jawpannya terlebih ringkas.@ x menepati citarasa.Itu saya nak.Tapi Allah sebaik-baik Pengatur.

Wallahu'alam.

sekiranya saya pelajar biasa:

1) SAYA NAK TARBIAH
2) SAYA NAK USRAH
3) SAYA NAK BIAAH SOLEHAH
4) SAYA NAK FAHAM
5) SAYA NAK AMAL
6) SAYA NAK SEBAR
7) SAYA X NAK,, SALIN DAN TUTUP BUKU
8) SAYA NAK CARI MAD'U, UTK DAKWAH FARDIAH..

bayangkan jika setiap orang mempunyai seorang mad'u sendiri, bukankah seperti piramid yang mencapah?? semakin lama semakin besar

tarikan hati paling penting,,bina hubungan dahulu sebelum bermula segalanya

rasulallah bersabda: hadiah itu pengikat hubungan

sekiranya saya berjawatan:
SAYA NAK MENERAPKAN 3 PRINSIP DAIE SEPERTI DI DALAM BUKU THARIQ DAKWAH:MUSTAFA MAHSYUR
1) QUDWAH QABLA DA'WAH
2)
3)
* nanti saya tulis lagi..x ingat

SEKADAR MEMBERI PENDAPAT..

wallahua'alam...

ini komen drpd mereka di alamin ke?

sememangnya saya dr al-amin~

aku nak semua kurang cakap, mula gerak!

an0nymous_3

saya sudah bergerak..sekadar mahu mengingatkan..kerna saya sudah tiada di bumi alamin..

apakah itu "kurang cakap" wahai syeikh KU?..

minta jelasin

assalamualaikum,wahai sahabatku paltel,

>>>your ym...sy x brkongsi dcni,sy b-kongsi ngn kwn2 yg brkenaan...bg yglen....bukan niat x baek....sy mnta maaflah....mnta maaf skali lg yer....

Bismillah...

Banyaknya komen. Seronok baca. Takut juga nak komen (...lepas baca komen anda). Ada yang umum dan ada yang khusus.

Bagi saya, yang umum itu perlu dimiliki oleh semua orang, kerana ia adalah prinsip asas yang menjadikan anda dipandang muslim melalui mizan Allah Taala.

Mengenai yang khusus, maka terpulanglah pada cita rasa masing-masing.

Walau bagaimanapun, Al-Amin masih di peringkat awal. Warga Al-Amin perlu terus bersemangat mempertingkat sistem sedia ada.

InsyaAllah, satu hari nanti, apabila seorang remaja Al-Amin 13 tahun ditanya sedemikian, beliau menjawab:

"Ana, dengan penuh yakin, nak blaja Islam yang sebenar-benarnya. Pastu nak blaja semua seni dakwah dari orang-orang lame. Lagi, ana nak repair diri dan kengkawan ana kat rumah yang hisap rokok dan merempit! Hehehe"

Begitulah jawapannya. (Gaya ayat sengaja diubah)

Akhir kata, renungilah kata Pak Hasan ini...

"Andaikata Islam itu seperti sebuah bangunan yang usang, maka saya akan mengelilingi dunia bagi mengumpulkan pemuda-pemuda yang ikhlas dan kembali memperbaiki bangunan itu"

(Bantulah aku, ya Allah...)

bantui kami ya ALLAH!

butuh pertolonganMU Ya Allah!

ana tidak bcadang utk mberi komen sarat ilmu dakwah.

sekadar apa yg pakcik Mizman pesan pd ana time ana tumpang kereta pakcik Mizman k stesen ktm.

"adik belajar rajin-rajin ye. SPM tu sekali je dlam hidup. Berikan yang terbaik utk Islam."

Lets walk the talk!
Takbir!

yg pasti guer 'mmg kenal' pkcik Mizman ..

banyaknya:

1) spm
2) pembentukan rijal
3) ukkhuwwah, pemimpin yg mampan
4) tarbiyyah
5) mereka yg bergerak
6) ...

wallahua'alam~

--paling pelik yg mlmh xnak pgg tarbiyyah tu. knp?

saya mcm suke la kat al amin ni.hehe

--paling pelik yg mlmh xnak pgg tarbiyyah tu. knp?

OOOpps..ini ditulis kerana ini ke -->
--dan andai benar Mlmh Rosma yang bertanya..maka,
"Ana berharap dr Al-amin agar tidak menjadi b****h dgn x bnarkan mlmh pgg tarbiyyah.."

Tak ..maksud saya,saya nak mlmh pgg tarbiyyah la!bukan tak nak..fahamkan ayat tu btol2.Tp sori mgkn gak ayat tu terabur.

This comment has been removed by a blog administrator.

Hati harus berbicara
bukan kalam penentu sahaja
hati yang bisa menentukan arah
dalam dunia pancaroba
utuh dalam sengketa umat
lahir jua pemimpin umat

apa yg saya mahukan ialah membina generasi rabbani .

generasi itu lebih baik dari kami . yg mnghafal quran . mengamalkan . dan juga menggunakan quran dalam setiap perkara .

generasi yg mana bukan sahaja hnya berkata , tapi amalnya menunjukkan segalanya .

generasi yg tidak takut.yakin dan teguh dalam kebenaran dan pendirian .

tapi itu semua bermula dengan diri . cukup dengan persoalan dan kata . ayuh kita amal dan buktikan kita mampu lakukan

hm. komen korg menampakkan jiwa yg besar. munkin. huhu. hrp2 begitu sumenye..:)

mcm x percaya lak komentar2 di atas nih hasil fikiran mereka di Alamin~~


wallahualam

Assalamualaikum w.r.t,
Islam tidak memandang manusia sebagai satu individu sebaliknya Islam memandang manusia sebagai satu masyarakat.

oleh itu,

mama mahukan....

1) Masyarakat yang Rabbani (berteraskan nilai Illahi)
2) Masyarakat yang kemanusiaan (humanity)
3) Masyarakat yang berakhlak dan seimbang
4) Masyarakat yang menegakkan dan mendaulatkan agama Islam
5) Masyarakat yang menjiwai dan hidup di bawah naungan Islam yang sempurna

Lantaran itu, masyarakat secara automatik akan dipandu oleh aqidah Islam, disucikan oleh ibadat Islam, dipimpin oleh pemikiran Islam, dihiasi dengan adab kesopanan Islam, dikuasai oleh nila-nilai Islam, diperintah oleh perundangan Islam dan dibimbing segala aktiviti ekonomi kesenian dan politiknya menurut ajaran-ajaran Islam.

moga2 anak-anak mama yakni semua masyarakat dapat menambahkan keazaman untuk berusaha & bergerak dengan lebih aktif untuk merealisasikan impian, terutama pabila peluang datang bergolek, tak kira di mana sahaja sekalipun di sebuah negara Islam yang kecil. Negara tersebut akan mengisytiharkan kepatuhan yang tak berbelah bagi kepada Islam sama ada dari aspek aqidah, syariat dan sistem kehidupan. kemudian akan meletakkan seluruh kehidupannya sama ada material atau spiritual dan seluruh urusan politiknya sama ada dasar dalam negara atau dasar luar negara di atas landasan Islam.

Wallahua'alam

mama ^-^
"dipetik dari pena
prof. Dr Yusuf al Qardhawi

wallahua'alam...tnx mama

tertarik dgn manusia itu dipandang masyarakat oleh islam..

ana nak menjadikan alamin satu batalion yg pergi membangunkan ISLAM ke seluruh pelusuk dunia! inshaALLAH.. ingat lah tidak salah utk kita aim cita-cit ayg tinggi yg salahnya.. kita x berusaha ke arah merealisasikan cita2 tu!

anta mcm mana?

saya tabik impian betalion di Alamin ..

saya usah kira~