1/28/2009

.imbas ringkas.

Tags

...

sengaja saya "kamu mau apa" sebentar .. dan terima kasih miliar jumlah kpd mereka yg menulis isi hati tentang masa depan tempat tarbiyyah mereka mungkin. terdengar akan saya mereka yang ingin menulis jua tapi mereka bila bilang post ini khusus utk aminianz sahaja~~

x kesah .. sila tulis kalau-kalau ingin


Jadi kesimpulan bagi hasil tulis-hati  mereka
  1. menjadikan Alamin sebagai pusat tarbiyyah
  2. pembinaan rijal yang mampan
  3. Biah yg kental
  4. ukhuwwah yang sebenar
....

walaupun begitu, saya tidaklah mengharapkan jawapan seperti diatas. jwpn seperti 

"saya mau tandas Alamin ini bersih .. kerna, apa yang ana nampak x payah nak berbega tapi tandas kita busuk. itulah sebenarnya penunjuk iman kita~ 

gimana???ini jauh lebih praktikal utk kita kalau difikir bersama. Namun, saya bukan tidak menyokong aspek-aspek gah seperti tarbiyyah dan lain-lain, tetapi itu sesuatau yang umum nian. Ide2 tarbiyyah dan biah itu la budda' sepatutnya menjadi kemauan kita bersama. Itulah umum namanya. Dan ayat itu(saya ingin tarbiyyah yg mantap!)  mmg telah dimasukkan dalam diri kita sejak awal kemasukan kita lagi. 'Apa yg kita mau' adalah sesuatu yg jujur dikeluarkan daripada diri kita ini atau apa yg kita nampak(apa yg kita faham!). 

maka .. saya kurang pasti utk menyeru anda agar memacakkan harapan di institut tarbiyyah yang anda duduki dan cintai mungkin, kerna ia lahir dari kefahaman kita semua. Kalau kita faham dan nampak tandas yang kecil itu memberikan impak yang meroket pada para pelajar, harusnya kudrat kita ke arah pemuliharan tandas.

sama erti jika anda memandang koku ,bola sepak atau lain-lain sukan sebagai didikan tarbiyyah yang terbagus (kerna boleh menampal ukhuwwah di samping badan yg sihat) .. lantas teruspacakkan usaha itu dengan sebagus mungkin yg mungkin. Mereka yang nampak lukisan, hasil seni atau bidang komputer sekali adalah pengkaderan, teruskan!!! 

wallahua'alam

(PaL bega ...dah. jom gerak!!!)JOM gerak sama2


Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.