7/22/2012

ramadhan gila

Tags

ramadhan tiba!


Bila ramadhan tiba, muslim mula menggila.

mengapa ketawa? bulan ini memang paling gila bagi ummat islam seluruh dunia setiap masa dan sejarah. Badar dan Ain jalut ada ceritanya jika anda masih ketawa tidak mempercayai saya.

Dahulu, ketika kelas tambahan bersama seorang guru india yang menganut agama hindu, dia pernah meluahkan perasaannya tentang muslim yang berpuasa di bulan ramadhan. 

"bagaimana kamu semua boleh berpuasa? kalau saya tidak makan tengah hari dalam keadaan panas begini, memang saya tak tahan.."

Itu katanya. saya hanya senyum mendengar sedikit pujian dari beliau. Agaknya kalau saya menceritakan kisah saifuddin Al-qutuz menentang katabgha di Ain jalut, tentu sekali beliau akan melopong mendengar cerita kemenangan tentera muslim menentang tartar dengan jayanya di bulan ramadhan. Pasti beliau berasa sangat pelik dengan muslim-muslim begini. tidak makan dan minum tetapi mampu menewaskan angkatan tentera terbesar yang menakluki seluas korea hingga ke poland ketika itu.

Saya syak beliau akan pengsan terkejut sekiranya saya menyambung kisah saya dengan perang ashqolan dan badar. Inilah bukti muslim menggila ketika ramadhan. Memiliki kehidupan yang sangat kontra berbanding umat yang lain. Cukuplah iman mengenyangkan perut mereka, cukuplah rasa cinta mereka pada islam yang dijunjung untuk menghilangkan haus.   
  
Memang ketika ramadhan, muslim menjadi gila segilanya. 

Cuma bukanlah gila moreh, atau gila membeli baju raya, gila di bazar ramadhan, gila di katil atau gila membuat ketupat dan rendang. Bukan semuanya.

Sejarah memang akan membuatkan orang bukan muslim akan melopong dan ternganga. Kisah itu dan ini islam memenangi peperangan-peperangan besar pastinya akan menjadikan mereka pelik dengan kehebatan ramadhan mereka. Bagi mereka mustahil untuk bertahan lama di tengah padang pasir berperang tanpa makan dan minum.

Namun adakah mereka akan kekal pelik sebegitu jika mereka mendengar kisah kita di bulan ramadhan? Saya jangka tidak. Malah mereka akan gelak mendengar kisah kita di bulan ramadhan. Kisah yang berbeza antara kita dan mujahid dahulu.

Kita hanya berbaring malas di atas katil dari pagi hingga tengah hari menunggu azan magrib. Bangun hanya untuk beratur mendapatkan ayam percik di bazar ramadhan. Pergi tarawih hanya kerana moreh teh tarik dan laksa atau mee kari, itupun selepas dipaksa oleh mak dan ayah.

Hatta saya juga ketawa ketika menulis ini. Tidak sangka banyak sekali peperang besar berlaku ketika bulan ramadhan. Bukan hanya mereka yang kafir terkejut dengan kehebatan muslimin di medan, malah saya juga terkesima dengan mereka ini. 

Mereka cukup gila di bulan ramadhan. Mereka membuktikan ramadhan adalah bulan gila bagi muslimin. 

Mereka mencipta sejarah pada bulan yang tiada makan dan minum ini, bergerak, berdakwah, berperang dengan penuh kegilaan dan tidak kira apa.

bersama kita mencipta sejarah kita di bulan ramadhan. ramadhan adalah bulan gila! Jangan culas terbaring malas sahaja. 



Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.