12/29/2009

saya dan sekolah.

Tags




salam sejahtera kalian. moga senantiasa diberkahi dan dititipkan Allah ketenangan.

Baik.
Kalini post saya bersifat diri saya. saya akan kisahkan kepada anda pengajaran tentang diri saya dalam diari saya dan sekolah. Saya memang jarang menulis tentang diri saya, tp kalini kerna tak tahan, saya tegar menulis. Moga anda bijak mengambil i'brah^^


Sekolah dan kita

awal sekolah kita mungkin berlainan dengan separuh daripada anda. kita dihantar ke sekolah rendah kebangsaan di tempat kita. sempatlah kita mengetahui selok belok sekolah kebangsaan. boleh kata kita ni baik orangnya, hampir setiap masa songkok melekat atas kepala kita. Takdir kita disitu tidak lama, kita sempat mengenal erti 'majmuk' dan 'kebangsaan' hanya selama 3 tahun. Yang pasti kita memang budak2 masa tu


somaka lepas itu, mak kita hantar kita ke sebuah Maahad tahfiz alquran bestari di bukit naga. Tempat ni mak yg suruh saya masuk kerana ada sorang jiran saya memang hebat orang kerana masuk sekolah ni. hebat dalam pelajaran, mengahafal, dan juga sebagai seorang pemimpin. mudah cerita, sekolah itu hanyalah indah khabar dari rupa.



kasihan mak kerana sekolah itu amatlah dhaif kondisniya dalam fizikal dan akhlakya. Mahupun, di sini kita belajar banyak tentang hidup pelajar bermasalah. boleh jadi dalam semua sekolah yg kita pernah masuk, disinilah kita jumpa pelajar paling masalah pernah kita lihat. tak tahu mengapa.. kita menangis meninggalkan sekolah ni. ^^



hamdallah.

darjah 5 Allah aturkan saya untuk masuk ke sekolah rangakaian MUSLEH. sekolah rendah Hira' Shah Alam. belanja disini amatlah besar jika dibandingkan dengan sekolah akak kita. Punyalah mak mencari sekolah terbaik buat kita namuan yang terbaik adalah Hira' jualah. Mereka pengaruh kita utk fasih ber'anta'. dan paling menarik tentang sekolah yg baru ni adalah pelajar perempuannya yg senang dipanggil banat. mereka sangat baik dan sangat jauh dari kita. konsep hubungan antara laki-laki dan perempuan dijernihkan di sini, dan mula mengenal usrah.



so far, seolah kita tidak punyai kuasa utk memilih sekolah kita sendiri. dan so far, makin baik!



***


mak kita gembira usah diperi kapan, kita mengambil borang untuk masuk ke maahad tahfiz alquran hira'. kita tak menjangkakan yang kita mungkin ke asrama kerana keputusan kita tidaklah sehebat akak kita. kita terkurang satu dari keputusan cemerlangnya. Nyata, Allah meletakkan hikmah nya lebih agung dari segala-galanya. dengan diri kita begini saya terpilih ke Maahad hira'


di sini kita mula berkira2 tentang hidup persekolahan kita. kita sudah belajar tentang takdir sedari sekolah rendah lagi, dan memang Allah mampu mencorak hidup kita sesuka hati NYA berlndaskan sunnah NYA dan fitrah kita sebagai manusia.


matang kita dalam kehidupan menengah I.allah akan dikisohkan bntr . harap kalian tidak jemu dan tidak menbiarkan saya syok sendiri. trimas^^




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

4 komentar

Memang betul pemuda itu mestilah gila...Tapi maksud para penulis yang mengatakan bhw pemuda itu gila bukanlah menyuruh kita menjadi gila...tetapi mereka menyuruh kita berkawal dengan sifat semula jadi para pemuda yg kadang-kalanya telalu bersemangat sehingga boleh terjurus ke arah menyeleweng...i2 pendapat ye...

ohw..telupa...mungkin komen nie mcm x de kne mngena sgt...sory..

adeh haniJ ..
bersama kita menjadi gila la.

ha.ha. mana sambungannya?