8/14/2017

Kedai, Buku




Saya singgah di sebuah kedai dengan niat mahu membeli surat khabar. Tiada pula surat khabar yang saya mahu, saya ambil satu yang berbahasa melayu asalkan bukan tabloid dan menuju ke kaunter pembayaran.

Seorang kakak bertanya yang beratur seperti saya kepada penjaga kaunter, "rak buku atau majalah ada tak?"

Penjaga kaunter menunjuk ke pintu masuk kedai.

"Ini surat khabar. Majalah ada?" Kakak itu membalas.

Penjaga kaunter tersipu malu, "oh, kedai ini tiada menjual majalah, hanya surat khabar sahaja." Kakak yang bertanya tadi hanya mengangguk dan membayar. Sekilas dia berpaling ke belakang, melihat seisi ruang kedai. Barangnya banyak dan variasi. Cukup untuk para ibu membeli semua barang rumah.

Saya turut memandang. Benar, hanya rak buku yang tiada.

"Sebuah rak buku menjual majalah mungkin akan mencantikkan kedai ini. Warga merdeka 60 tahun perlukan buku sebagai keperluan harian." Kata saya dalam hati.

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.