8/07/2012

tarawih atau tawarih?

Tags







Bacaan imam sangat mendayu malam itu. Gemersik indah mengalun masuk bersama Ayat-Ayat sucinya yang sudah tersedia indah. Sedikit layan malam itu. Tidak pasti di mana bacaan imam, rasanya awal juzu’ lima surah An-nisa’. atau mungkin saya tersilap.

Memang tidak silap saya memilih masjid ini sebagai destinasi tarawih malam ini.

“burrrrrpppp…” satu bunyi dari insan di sebelah saya.

Berbunyi dan busuk. Sangat menjelikkan sendawa begini! Menganggu tumpuan tarawih saya. Pakcik perut buncit sebelah saya memang tidak patut sendawa kuat dan berbau seperti itu. Menganggu sangat-sangat.

Sendawa itu rasanya seperti sinergi dari popia basah,sedikit  murtabak singapura dan pari asam m pedas. Saya hanya syak dari bau yang sedikit masam itu.

Di situ beza antara mesir dan Malaysia. Seronoknya bertarawih di Mesir adalah anda tidak akan mendengar apatah lagi mencium sendawa seperti ini. Rakyat Malaysia makan dan mesir juga makan, Cuma mengapa boleh tidak sendawa?

Namun saya masih juga bersyukur kerana memilih masjid ini, sangat sejuk dengan penghawa dingin yang besar itu. Selesa dan lebih damai untuk beramal lebih. Bukan memilih, cumanya kalau 21 rakaat kan lebih baik begini. Apa salahnya? Boleh juga menarik lebih ramai qaryah bukan?

Tidaklah panas membahang dan tidaklah juga beku. Selepas ini saya ingat saya ingin sambung 2 atau 3 juzu’ tadarrus. Itupun selepas membaham 2 atau 3 bubur rempah yang pedas itu, sekali dengan kopi-o panas yang sangat harum hingga masuk ke ruang tengah solat masjid. Saya jangka mesti ramai yang sudah hilang fokus. Mesti punya.

Cuma apabila ingat kembali adegan petang tadi, abang-abang Bangladesh yang bekerja di sini dengan gaji tidak seberapa, berebut makanan dengan orang tempatan memang melucukan dan kasihan. Ayam masak merah manis pun ingin berebut. Saya hanya melihat sahaja di belakang ketika mereka bergaduh. Baru ingin berbuka di masjid, dipotong pula dengan mereka ini. Pulanglah saya ke rumah sambil digelak hebat oleh ibu saya. Cet!

“assalamualikum warahmatullah!..”

Saya menghabiskan salam saya sambil menepuk dahi. Sekali lagi, hilang tarawih saya dengan sendawa pakcik itu dan abang bangla yang bergaduh. Sekali lagi dan sekali lagi!

Tarawih itu bermaksud kerehatan dan perlu kita kejar, sedangkan ;

Tawarih itu tidak mempunyai erti dan tidak perlu anda membuka kamus untuk mencarinya
Moga kita mendirikan solat tarawih yang bermakna dan bukannya tawarih yang kosong dengan berdiri yang membosankan!


*maka berlalulah sebulan tarawih namun bagi saya tiadalah rehat. Hanyalah tempat angan-angan dan mainan fikiran. Teruk betul. 


Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.