3/14/2008

Mundurnya~

Tags



Allah..Maha suci Allah, segala puji kehadratnya yg tidak mati dn tidak tidur..AllahAkbar. Maha suci yg tdk dpt kugambrkn kebesarannya..selawat dn salam keatas junjungan mulia Nabi Muhammad yg tanpanya sapelah kita..tanpa titisan peluhnya, darahnya sapa lah kita diatas bumi Allah ini. tdk kulupa juga dn tdk mungkin ak akn lupakan saudara2 kita yg sedang berjuang..fii kulli makan wa fii kulli zaman..ALLAHAKBAR !!!


Tajuk post kalini yg mungkin mudah sekali jika tuan2 dn puan2 utk mengungkaiknnya..tapi saya fikir kalini ada perbezaannya dn keperluannya ada utk kita semua..


....saya terfikir ttg masalah mundurnya kita sume ketika dlm kuliah abg A'arif..tdk lama seblom saya menulis post terbaru ini..apa yg peliknya disini, akal saya terus berfikir dn berfikir hingga tidak sedar bahwa saya berada dlm kuliah abg A'arif..*kupohon kemaafan drpd Abg A'arif*

bahkn hingga ke saat ini, akal saya tdk terlapas drpd memikir masalah ini..knp ya???
semuanya bermula~

abg A'arif bertya kpd kami sume

["...knp islam itu mundur???atau tepat lagi, ngapain kita mundur??"]


kwn yg dudknya seblah saya tros menjwb dgn hamasah dn keyakinan

["...saya tahu!!!, kerna ianya ujian kpd umat muslmin dn istidraj kpd kafiirun!!!]


tiba2 ku merasakn jwpn itu terlalu umum buat kita sume


dn jawapan laen...

["...sbb kitani lemah, tdk bersatu, dn mals wahai abg A'arif]


jwpn yg mantap diberi oleh sume naqib dn naqibah..baselah, kate pon golongan sulbah..surelah mantop..........tetapi.......


tdkkah anda sume merasakn sume jwpn itu umum??? mgkn tdk bagi saudara/i sekalian..tatapi bagi saya, saya merasakn jawapan yg diberi amat umum dn jauh drpd kita, seolah2 bkn kita yg menjadikn islam itu mundur..atau plg kurang pun kita tdk menjiwai jwpn2 tersebut. Saya bkn m'katakn bahwa jawapan itu salah..tdk sama skali, jwpn itu mmg tepat..ttpi tersimpan jauh dlm benak sanubari saya yg ada jwpn yg lebih khusus drpd jwpn tadi!!!
haha...koreksi sama2;
  • pagi tadi, ak tdk m'siapkn keje umah yg diberi oleh mlmh...
  • seblom itu, ak terlmbt utk solat subuh..tak lmbt pon, pkl 6.45
  • ak tdk m'kutip sampah yg ada kat tepi tong smph,ak tau smph itu smph pasti akn dikutip
  • ak terjeling seorg banat nih selama 3 saat...
  • ak terumpat sorng pakcik yg jual aiskrim kat tepi skolah
  • balik skolah, ak x buat apa yg mak aku suruh( buang sampah )..xpe mak ak x terasa
  • ak maen game smpi terlewat asar ak, hal yg sama menimpa maghrib ak
  • dn byk lag..benda mudah yg ak buat dlm idop ak
Adakah anda tidak m'sumbang kpd kemunduran islam jika kondisi hidup anda sebegini???
inilah yg saya maksudkan..mgkn kita tdk sedar selaman ini, tetapi inilah dia!!!. kpd sape yg membantah fikir2kanlah, dlm masa yg sama..kita m'sumbang kpd hebatnya musuh kita skrg seperti yahudi dn seangkatannya..kerana dewasa ini, peperangan bkn sahaja secara fizikal, tetapi dalaman..musuh kita akan menang jika kondisi kita seperti itu, satu konsep yg mudah dn jelas..ini bkn ujian buat kita,seperti jwpn yg diberi tadi..Bala' adalah~
....benda yg saya tulis ini mmg mudah utk difikirkn dek akal, lawak pon boleh jika tdk dibaca dgn hati..maka sama2lah kita m'ketuk hati2 kita yg terlena dibuai..sadarlah p'sumbang utama kpd kemunduran, x laen x bkn kita sendri..hidop kita, bkn org laen dn bkn juga musuh kita..harap anda tdk bosan dlm membaca apa yg saya fikirkn dlm akal saya ini..akhir kata, sama2lah kita katakn "BUKAN AKU YANG MENYUMBANG KE ARAHNYA"
AllahAkbar+3
wallahua'alam

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.