10/25/2013

Sketsa Usrah


Mata


Abe membulatkan mata. Ke kiri dan kanan dia memandang kawannya yang lain. Saif di kanannya ataupun Azizi di sebelah kirinya tidak menunjukkan apa-apa reaksi. Faysal yang berada di hujung berdekatan dengan Huzaifah pula sibuk menulis. Ketuanya, Aiman meneruskan kalamnya.

“Perkataan al-Ghaib dalam ayat 12 surah al-Mulk ada maksudnya. Kena rasa kita ini di-cctv-kan sepanjang masa” kata Aiman

Abe menelan air liur. Tidak sangka cepat sungguh ketuanya sampai ke topik cctv. Dia cuba berlagak biasa seperti tiada apa yang berlaku. Namun setitik dua peluh sudah kelihatan.

“Cctv? walau dalam tandas sekalipun ada cctv?  Begitu sekali?” Faysal bertanya walaupun dia masih menulis. Matanya tidak dialihkan dari buku notanya.

“haruslah. Walau kita di lubang cacing,” Huzaifah membalas.

“Walau dalam bilik gelap kosong, dan mak kita tiada di rumah dan pakai unifi,” Saif menyampuk.

“Walau dalam instagram,” laju Aiman mencelah.

Pecah tawa seisi usrah di malam yang serba hening. Berbincang mengenai cctv yang lebih hebat dari kebanyakan cctv di dunia. Ternyata, Allah Maha melihat.

“SAYA SUMPAH SAYA TIDAK AKAN BUAT LAGI!” abe bangun dan menjerit dengan tiba-tiba.

Jika tadi mata abe sahaja yang bulat, kini semua mata ahli usrah yang lain membulat dan menumpu ke arah abe yang tiba-tiba menjerit. Sawan kah?

“Saya janji saya tidak akan bermain mesej dengan Farah lagi. Saya janji saya tidak akan buka profil facebook dia lagi. Tolonglah, saya janji!”

“Apa yang berlaku? Kenapa tiba-tiba abe?” Aiman cuba memberi respon.

“Demam?” Saif menyampuk.

“Sawan?” Huzaifah turut menyampuk.

Sambil tertunduk menahan malu, Abe menyambung, “saya tahu abang Aiman tahu mengenai hubungan saya dengan Farah. Saya buat bila senyap-senyap, tak sangka pula abang tahu tentang perkara ini. Lagi-lagi bila dengar perkataan cctv. Tambah risau saya…”

Ternganga Aiman dibuatnya. Jujurnya dia tidak tahu-menahu tentang hubungan antara Abe dan Farah. Siapa Farah, dia juga tidak kenal. Dia mendekati Abe dan memberikan sedikit kata-kata,

“akhir ayat itu juga ada menyebut tentang keampunan dan ganjaran. Tinggalkan Farah dan jadilah manusia baru.” Sambil menepuk-nepuk bahu Abe.

Itulah kuasa Tafsir Fi Zilalil Quran. Pengarangnya Syed Qutb bukan orang agaknya. Sangat mengesani! 




Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.