2/26/2009

luas artinya~

Tags



~seevas wheels~

moga anda stabil dalam keamanan di Malaysia ini. jiwa,emosi dan iman termesti sekali. Moga stabilnya kita tidak membuka ruang utk kita melupai junjungan kita(Muhammad S.A.W) dalam seluruh hidup kita.

...

"x aci r .. asal digimon ahlinya ramai? yang dilawan mesti sorang-sorang je .. "  dia

"memang la yg baik tu kena ramai .. barulah boleh menang" saya

"sbb ramai la yang baik tu mesti  menang, cuba kalo orang jahat lagi banyak dari orang baik? yang jahat mesti menang .. asal xde cereka mcm tu?" dia

"cuba abg tengok perang badar, islam sikit je .. pengakhiran yg baik jugak bagi mereka~" dia

"Dulu lain sikit, sekarang da lain" saya

"apa yg lain pulak nya bang?" Dia

"sebenarnya sikit ke banyak ke, x beri kesan kpd menang atau kalah" saya

"kalo yg sikit tu semuanya singa .. dan yg jahat tu setakat kucing yg pakai kuku singa, mestilah yg sikit tu menang .. itu hakikat" saya

"lagi-lagi.."dia

"tapi anta kena ingat r , mcm cerita digimon tu ..  kita x leh bagi jawapan kenapa yg baik lagi banyak, sebab memang hakikat digimon ketika itu yang baik lagi ramai. Dah memang pada dunia digimon tu yang baik lagi ramai, so kita x leh wat apa2 .. nasib la" saya   

"owr .. betul gak, siap suruh yg jahat lagi sikit kan. dan kita tak boleh la nak kurangkan yg banyak!" dia

"ha .. tepat! "(hadis rasulullah mengenai kita ni buih adalah buktinya)



hiasan semata


"Jadi, bila da ramai kita buat la cara kita ramai. takkan la kalo da ramai mereka yang baik, x kan la sorang je yang serang je kan? itu da lari hakikat tu" saya

"Betul .. betul. Dalam cerita digimon pon semua orang serang yang jahat, walaupun dia sorang2" dia

"Jadi .. sama macam kita jugak!"saya

"kenapa lak bang?" dia

"contoh mudah khas untuk anta, bayangkan rumah anta ada 5 ahli. makayah, akak, abang anta, dan anta. so, kalo abang anta buat salah .. ramai2lah tegur dia. kalau boleh biar cara teguran tu berbeza..."saya

"lagi mudah .. contohnya dalam kelas. Anta dengar kawan anta buat bising. Kalo anta sorang2 je tegur dia, mungkin dia x berhenti bising. Anta bayangkan satu kelas tegur dia. Barulah dia rasa segan, disaiko .. dan I.Allah, dia mungkin berhenti" saya

"menarik dan tertarik bang...kesannya pon cam menarik gak" dia

"Jadi .. x perlulah kita nak terlalu harapkan seorang sahaja yang kena menegur nih .. semua orang boleh buat. barulah amar ma'aruf ni menjadi menarik."saya

"ha'ah lah bang .. kalo kita ni sikit, x boleh lah buat camtu, kalo da ramai barulah boleh buat!"(sekarang ini kita memang ramai)

"bisa difahami ya!"



Pal bega lagi .. jom gerak!

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.