Qabasat min ar-Rasul |
Rupanya
mencintai nabi juga mempunyai uzlah!
Saya menemui
bahawa dalam mencintai nabi juga ada uzlah. Walaupun sebelum ini saya sudah
membaca buku ini, cuma lebih terasa dan faham dengan apa yang disebut
penulis.
Buku ini
dibaca bersempena maulid nabi. Ianya bacaan tajdid. Tajdid sirah dan perjuangan
nabi. Adapun tajdid sirah bukanlah suatu yang bersempena, sebagai seorang
muslim, sirah itu hidup. Jika tidak, kitalah mangsa yang disebut penulis iaitu
meng-uzlah-kan sirah.
Uzlah di sini
bermaksud meminggirkan diri. Seperti yang dilakukan nabi ketika sebelum menjadi
nabi. Nabi beruzlah di gua hira menginsafi umatnya yang teruk. Di dalam
buku ini uzlah yang dinyatakan bukanlah uzlah secra fizikal. Namun yang disebut
di sini uzlah wijdaniah, uzlah perasaan. Lebih mudah lagi ianya peminggiran
sesuatu hanya pada perasaan dan dalam tanpa diterjemah pada kehidupan.
Kecintaan Sekadar
di Hati
Mukaddimah buku
ini tidaklah begitu panjang sebenarnya. Cuma ia hadir tepat ketika saya
membacanya. Maka disitu timbul niat untuk berkongsi.
Cintanya umat
ini pada nabi memang begitu membuak-buak. Kita sendiri sebagai rakyat Malaysia
mengadakan perarakan pada setiap tahun. Jika di Mesir, suasana ‘mencintai nabi’
lebih jelas. Meski tiada perarakan, namun negara diberi cuti. Lebih jelas lagi laungan
‘sollu ala nabi’ kerap terdengar seperti ketika berlaku pergaduhan, lekap
kereta, malah peminta sedekah di dalam bas menggunakan kalimah itu untuk
meminta perhatian.
Nabi itu di
mana-mana. Begitulah mudahnya.
Penulis
membandingkan dengan kefahaman sirah di
zaman ini dan dua khalifah terawal. Menceritakan bagaimana sunnah itu
dijasadkan dan difahami pada awal zaman Abu Bakar dan Umar al-Khattab kemudian pudarlah
dengan berlalunya masa.
Namun beliau
menafikan bahawa faktor utama mereka itu hebat bukanlah mereka pernah melihat
nabi secara lansung tetapi berterusannya dogma dan manhaj tarbawi yang
diterjemah baik
oleh Abu Bakar
dan Umar. Mudahnya sirah, sunnah dan nabi itu tidaklah di hanya kecintaan. Perbuataan
dan kata-kata (Qabasat) nabi diterjemah pada kehidupan dan pemerintahan.
Dan berlalulah
zaman, pudar dari semasa ke semasa dan hanya meletakkan islam itu hanya pada
nama dan sunnah itu hanya pada hati sahaja hinggalah barat mengambil alih
pemerintahan dunia.
Maka di situ
terbit soalan daripada penulis; Bagaimana kita boleh membuang tokoh yang
menggerakkan dunia, tidak pernah henti walau sebentar ini dipinggarkan dari
realiti dan dibiarkan hanya untuk dicintai sahaja?
Adakah berhak
nabi itu dihati kita sahaja, hanya perasaan kecintaan sahaja tanpa
praktikaliti, tanpa membawanya hidup di kehidupan seharian kita. Adakah nabi
hadir untuk dicintai sahaja?
Penulis malah
menambah, nabi ini bukanlah seperti orang filsuf yang sekadar teori dan jauh
sekali seperti ahli sihir dan ahli syair yang hanya pandai berteori. Tetapi
nabi dimisalkan dengan orang yang membawa cangkul dengan tangan sendiri, memecah
kebatilan yang sedia ada. Selepas itu membina semula dengan batu-bata hinggalah
terbina semula binaan haq juga dengan tangan sendiri. Bukan itu sahaja, dia
juga makan bersama manusia disitu, berperang bersama, hidup dan bersahabat, dan
menjadi qudwah buat umat.
Dia itulah
Nabi kita. Sangat praktikal dan realiti,
Namun umatnya
hanya sekadar mencintainya. Sekadar di hati!
1 komentar so far
Moga kita dapat beramal atas apa yang kita katakan.
Salam selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW