11/15/2016

Bulan-Super

Tidak perlu supermoon  untuk cantik. Waning, waxing, crescent, dekat jauh, pun lawa



"Aku juga mampu merajuk," kata bulan.

Bintang membisik sesama mereka. Mereka ramai, seperti kelompok yang berkawan, boleh bercantum membentuk petanda. Bulan kekal sendiri, kadang bulat, kadang sabit kadang hilang.

"Kau sengaja mahu membesarkan diri, mahu manusia melihat kau. Mahu betul kau dengan perhatian ya." Bintang akhirnya bersuara. Sebenarnya mengejek. Bernada sinis.
"Biarlah, setiap hari aku melihat manusia, manusia tak melihat aku. Aku juga berjasa pada manusia, aku makhluk Tuhan yang menerangi!" luah bulan.

"18 tahun nanti manusia mesti memanggil aku lagi."

Matahari hanya membiarkan. Dia juga bintang cuma tidak sanggup mengejek jirannya yang kerja sepertinya, menerangi bumi. Bumi membatu, tidak mahu campur urusan kawanan bercahaya. Dibiarkan sahaja mereka. Jika merajuk, dialah mangsa. Habislah bumi gelap.

Semua rajin benar menerangi bumi. Bulan, bintang dan matahari sibuk berlumba mahu jadi yang paling menerangi bumi. Manusia mengambil manfaat. Malah Tuhan sendiri menyuruh manusia melihat mereka.

Manusia sahaja menggelapkan yang terang. Zalim pada cahaya bintang, matahari, bulan dan nur hidayah dari Tuhan. Tetap gelap walau saban hari melihat makhluk Tuhan yang bercahaya ini.

Walau manusia jika diberi hidayah dialah yang paling bercahaya antara semua.


-copypaste facebook saya 

Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.

2 komentar

Nice. Terima kasih.

Salam perkenalan.