8/08/2023

Kejantanan Merdeka





"Kan bulan ini bulan merdeka, jadi kau perlu mula merokok. Kesian aku tengok kau."

Sama ada aku perlu ambil atau tolak, aku tidak tahu. Matanya kelihatan ikhlas mahu membantu dan nampak banyak usahanya dalam bantu aku sepanjang satu minggu di sini.

"Kau kena tahu, hidup dunia ni keras. Kalau tak keras, paling-paling kena tunjuk keras. Mana boleh kau baca buku saja. Tak keras. Atau kau gabung keduanya, rokok dengan buku. Baca buku sambil merokok. Baru ada keras sikit."

Batang rokok itu dikongi sesama mereka. Selepas seorang hisap giliran kawan di sebelahnya pula. Mereka bukan tidak baik, mereka tolong aku. Kalau bukan sebab mereka, mungkin aku dibuli tidak sudah seperti hari pertama.

Giliran aku tiba. Orang yang berada di kiri aku mengacau bahu aku dan menghulur rokok. Rokok itu aku pegang buat kali pertama. Aku kepit dengan dua jari seperti kebanyakan orang yang aku lihat. Hanya dia sebelah aku yang memerhati tanpa sebarang reaksi. Mereka yang lain tidak endah dan sembang seperti biasa.

"Kau sedutlah. Aku nak tolong kau je. Aku dulu pun lembik. Aku nak jadi macam lelaki zaman merdeka dulu yang kuat-kuat. Gagah. Dari jauh sudah nampak jantan."

Rokok sudah di bibir. Bau asap terasa sangat dekat. Seperti hidungku pula yang dicucuh rokok.

Loceng berbunyi dan seraya itu juga tapak kaki warden kedengaran. Kami semua bertempiaran ke arah yang berbeza. Nampak aman dari warden, aku sekadar menapak dengan laju ke kelas. Dalam kesamaran cahaya antara blok, aku pandang tangan aku dan dekatkan ke hidung. Ada bau itu. Bau kuat diidamkan para lelaki. Bau dari rokok yang telah aku buang sebelum loceng berbunyi lagi.

Ah, timbul pula khuatir. Adakah aku mengecewakan nenek moyang aku yang gagah belaka memerdekakan negara kerana tidak merokok? Tidak jantankan merdeka aku?


Seorang penuntut di Universiti Al-Azhar, Mesir. Suka menulis cerita pendek dan kontot demi memandaikan ummah.